Belgische kunst van ruimtestation ISS op weg naar huis

Een foto van de Aarde vanuit het ISS.
photo_news Een foto van de Aarde vanuit het ISS.
Een  Belgisch kunstwerk is momenteel vanuit het Internationaal Ruimtestation ISS op terugreis naar de aarde. Het gaat om een project van SEADS (een collectief van wetenschappers en kunstenaars; nvdr) rond een proef naar de invloed van straling in de ruimte op raderdiertjes.

Op 5 december werd vanop Cape Canaveral in Florida een onbemand Dragon-ruimteschip naar het ISS gelanceerd. Aan boord was wel een experiment van het Studiecentrum voor Kernenergie en de Universiteit van Namen. De vorsers wilden de enorme hoge stralingsweerstand van raderdiertjes onderzoeken, zodat deze kennis in de toekomst kan helpen om de stralingsweerstand van ruimtevaarders te vergroten. De straling in de ruimte is immers 150 keer sterker dan op aarde, waardoor onder andere lichaamscellen tot 20 keer sneller verouderen. Daarnaast kan deze studie bijdragen aan onderzoek naar bestralingen bij kankerpatiënten.

Engines of Eternity
Maar aan het experiment hing ook het het kunstproject Engines of Eternity van het SEADS-collectief vast. Het gaat om een project dat werd ontwikkeld op initiatief van wetenschappers van de Universiteit van Namen, in samenwerking met het Europese Ruimtevaartbureau ESA. SEADS voegde een serie handgemaakte grafische codes toe aan het experiment met de raderdiertjes. De proef eindigde op 17 december.

Het experiment annex kunstwerk steekt opnieuw in de Dragon die om 11.05 uur Belgische tijd vertrokken is uit het ISS. De capsule moet omstreeks 16.41 uur in de Stille Oceaan ploffen.

Klonen
SEADS mocht de etiketten van de plastic zakjes waarin de diertjes zitten aanpakken. Daarop komen codes te staan, die tijdens drie ruimtereizen herschikt worden tot een nieuwe code. Op het einde van het project, dat zo’n jaar duurt, wordt die ge-3D-print. Het doel is om een bredere discussie over de menselijke onsterfelijkheid en de nood aan ruimtereizen op gang te brengen.

“Raderdiertjes hebben de unieke eigenschap dat ze zichzelf eindeloos kunnen klonen en vlot DNA-schade herstellen. Ze vormen als het ware een soort 'onsterfelijk organisme'", zegt SEADS.

Het is niet de eerste keer dat Belgische kunst de ruimte in ging. Het beroemdste voorbeeld is het beeldje ‘Fallen Astronaut’ van Paul Van Hoeydonck dat door de bemanning van Apollo 15 in 1971 op de maan achtergelaten werd.