Amateurwetenschappers ontdekken zeldzame superaarde in bewoonbare zone

NASA/Francis Reddy
Ook in 2019 gaat de mensheid weer duchtig op zoek naar buitenaards leven. Ook buiten ons eigen zonnestelsel kan dat theoretisch voorkomen op exoplaneten in de “bewoonbare zone” aka “Goudlokjegebied”. Amateurastronomen hebben er nu zo eentje ontdekt. Het gaat om een tot nu toe gemiste en erg zeldzame superaarde, gespot in de waarnemingsgegevens van de intussen niet meer operationele Kepler-satelliet van NASA.

Sinds de jaren negentig zijn er al zo’n 4.000 exoplaneten ontdekt. Dat zijn planeten die niet, zoals de aarde, rond de zon draaien maar rond andere sterren. Slechts enkelen bevinden zich in het leefbare ‘Goudlokjegebied’ van hun ster, dat de juiste afstand van de planeet aanduidt ten opzichte van de ster aanduidt om de aanwezigheid van vloeibaar water mogelijk te maken. Het is een zone waar het niet te warm en niet te koud is voor eventueel leven. In ons zonnestelsel valt naast de Aarde alleen Mars binnen die bewoonbare zone.

Maar er zijn nog miljarden andere sterren dan de zon, waarrond eveneens miljarden exoplaneten cirkelen. Op een deel daarvan zou er dus theoretisch leven mogelijk zijn. De Kepler-satelliet is ontworpen om exoplaneten op te sporen en de telescoop is daarin succesvol.

In 2005 werden ook de eerste superaardes ontdekt, rotsachtige planeten met een massa groter dan die van de Aarde maar kleiner dan die van Uranus of Neptunus. Superaardes komen in ons zonnestelsel niet voor, wél daarbuiten. De eerste die ontdekt werd, was Gliese 876 d, die rond de rode dwerg Gliese 581 tolt. In 2007 kwam dan de eerste superaarde in de bewoonbare zone in het vizier: Gliese 581 d. Sinds 2013 zijn er nog vijf nieuwe superaardes ontdekt die eventueel leefbaar zijn.

Een artistieke impressie van superaarde 55 Cancri e.
Ron Miller/NASAblueshift Een artistieke impressie van superaarde 55 Cancri e.

En nu dus opnieuw. De exoplaneet kreeg de naam K2-288Bb mee, ligt op 226 lichtjaren van de Aarde en is ongeveer twee keer zo groot als onze planeet. Een exoplaneet van deze omvang is uitzonderlijk. Ze bevindt zich in het dubbelstersysteem K2-288 in het sterrenbeeld Stier. Die twee sterren liggen op 8,2 miljard kilometer van elkaar, ongeveer zes keer de afstand tussen Saturnus en de zon. De meest heldere ster van de twee is ongeveer de helft in grootte en massa van onze zon, de andere is ongeveer een derde van de omvang en massa van de zon. K2-288Bb draait rond de kleinere, minder heldere ster in 31,3 dagen. Daarom staan de twee sterren mogelijk leven op de planeet niet in de weg, stelt een paper van onder anderen Abraham Loeb van de Harvard-universiteit. De superaarde kan volgens NASA een rotsachtige of een gasrijke planeet zoals Neptunus zijn en is half zo groot als deze laatste.

“Een erg opwindende vondst”, beweert Adina Feinstein, studente aan de University of Chicago en hoofdauteur van de paper hierover die in The Astronomical Journal zal verschijnen.

• Leo Peeters -Duym

@ Gino Denil, als je gelooft in het via chemische evolutie ontstaan van leven uit dode materie (abiogenese) kun je niet zeggen: ‘Maar misschien zullen we wel nooit te weten komen of we alleen zijn als levende wezens op deze aarde of niet.’ Ongelovigen MOETEN er statisch gezien vanuit gaan dat er leven buiten de aarde is. Wat hier bij toeval kon moet ook gebeurd zijn op één van de miljarden planeten; als dat niet het geval is zitten atheïsten met een groot probleem.

• Don Tessers

Buitenaards leven hebben een totale andere levensfunctie. De FBI sloot een maand geleden een grote observatietelescoop, die zag een ruimteschip vlak bij de zon. De video mag niet gezien worden maar staat op het net.

• Hans Schoen

Een reden te meer om onze planeet terug op te knappen.

• Gino Denil

Volgens de laatste modellen en berekeningen schatten de onderzoekers het aantal sterrenstelsels op minstens 2 biljoen. Een biljoen is een miljoen keren een miljoen. Een miljard is 1000 keer een miljoen.En elk sterrenstelsel kan meerdere miljarden sterren bevatten die dan weer meerdere planeten kunnen hebben. De kosmos wordt dus steeds groter. Maar misschien zullen we wel nooit te weten komen of we alleen zijn als levende wezens op deze aarde of niet.

• verte dantez

Moet je daar ook een parkeerkaart leggen??