Airbus onthult nieuw futuristisch design voor milieuvriendelijker vliegtuig

De mogelijke toekomst van vliegtuigen, aldus Airbus.
EPA De mogelijke toekomst van vliegtuigen, aldus Airbus.
De Europese vliegtuigproducent Airbus heeft op de Singapore Airshow naar eigen zeggen “de volgende generatie vliegtuigen” voorgesteld. Het toestel, met voorlopige codenaam Maveric, heeft een nieuw ergonomisch design waardoor het 20 procent minder zou uitstoten en zo ook milieuvriendelijker is.

De “Maveric” (wat staat voor “Model Aircraft for Validation and Experimentation of Robust Innovative Controls”) is een zogenoemd “blended wing body”-model. Het heeft een afgevlakte romp die vloeiend overgaat in de vleugels, waardoor het vliegtuig wat op een afgevlakte “V” lijkt met erbovenop twee motoren. 

Het opvallendste aan het nieuwe model is dat de vleugels van het vliegtuig overgaan in de romp.
EPA Het opvallendste aan het nieuwe model is dat de vleugels van het vliegtuig overgaan in de romp.

Die vorm maakt het toestel aerodynamischer, waardoor het brandstofverbruik volgens Airbus tot een vijfde lager kan liggen dan dat van de huidige passagiersvliegtuigen. De technologie erachter is niet nieuw, die bestaat al sinds de jaren ‘40 en werd zo bijvoorbeeld gebruikt bij de bouw van de B-2 bommenwerper van de Amerikaanse luchtmacht.

Nieuw is wel dat de vliegtuigbouwer nu ook experimenteert om de technologie te verwerken in passagiersvliegtuigen. De reden daarachter is dat de vliegtuigen minder energie zouden verbruiken, en zo ook beter zouden zijn voor het milieu. 

Sinds vorig jaar en zeker tot midden dit jaar test Airbus een prototype op een geheime locatie in Frankrijk. Het gaat om een schaalmodel (met een lengte van 2 meter en een spanwijdte van 3,2 meter).

Die vorm maakt het toestel aerodynamischer, waardoor het brandstofverbruik volgens Airbus tot een vijfde lager kan liggen dan dat van de huidige passagiersvliegtuigen.
EPA Die vorm maakt het toestel aerodynamischer, waardoor het brandstofverbruik volgens Airbus tot een vijfde lager kan liggen dan dat van de huidige passagiersvliegtuigen.

“Strijd tegen klimaatverandering”

“We geloven dat het hoog tijd is om de technologie verder te onderzoeken”, klinkt het in ieder geval bij Jean-Brice Dumont, executive vice-president engineering bij Airbus. “We hebben deze technologieën nodig in de strijd tegen de klimaatverandering. Dit zijn de nieuwe generatie vliegtuigen.”

Hij zei er wel bij dat het te vroeg is om te bevestigen dat de nieuwe vormgeving ook echt verwerkt zal worden in vliegtuigen voor middellange afstanden. Airbus onderzoekt nu vooral hoe de binnenkant van zo'n vliegtuig eruit moet zien. Op de maquette zitten er namelijk geen vensters. Mogelijk komen er videoschermen die de vensters vervangen om claustrofobie bij passagiers tegen te gaan.

De Amerikaanse concurrent Boeing heeft samen met de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie Nasa een gelijkaardig conceptvliegtuig ontwikkeld, de X-48. 

Het is niet zeker of het concept ooit gecommercialiseerd zal worden. Een van de nadelen ervan is dat het moeilijker is om er vensters in te plaatsen.
AFP Het is niet zeker of het concept ooit gecommercialiseerd zal worden. Een van de nadelen ervan is dat het moeilijker is om er vensters in te plaatsen.



3 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Dirk Landuyt

    Lijkt wel alsof the engineers gaan shoppen zijn op Pinterest of DeviantArt.

  • Ivo Janssens

    Een vliegtuig dat beter is voor het milieu. Dat wil zeggen dat elk vliegtuig goed is voor het milieu en dit exemplaar zelfs beter... Je zou moeten schrijven : het verbruikt minder dus minder erg voor het milieu.

  • Frans Peeters

    milieuvriendelijker vliegtuig is thuisblijven