200 miljoen jaar oude voetafdruk van dinosaurus gevonden op Antarctica

De afdruk heeft ongeveer de grootte van een volwassen mensenhand.
Bundesanstalt für Geowissenschaften und Rohstoffe De afdruk heeft ongeveer de grootte van een volwassen mensenhand.
Vorsers hebben tijdens een expeditie op Antarctica de gefossiliseerde voetafdruk van een dinosaurus gevonden die ongeveer 200 miljoen jaar oud is. De afdruk ter grootte van een hand is van een dier van de groep van archosauria, maakte het Duitse instituut BGR (Bundesanstalt für Geowissenschaften und Rohstoffe) in de stad Hannover bekend. Om welke type van dinosaurus het precies gaat, is niet duidelijk.

De onderzoekers vonden de afdruk al in januari 2016 in de Helliwell Hills in het noorden van Victorialand, maar hun vondst werd pas onlangs gepubliceerd in het blad Polar Research. De archosauria vormen een groep waar vandaag bijvoorbeeld de krokodillen en vogels nog van afstammen.

Beenderen van dinosaurussen werden al in het zuiden van Victorialand ontdekt, zei expeditieleider Andreas Läufer, maar in het noorden was tot dusver zelfs geen tand gevonden. "We hadden dit niet verwacht", zei hij over de nieuwe vondst.

Wetenschappers vonden ook gefossiliseerde resten van bossen op ongeveer 1.700 kilometer van de Zuidpool. "Dit geeft aan dat Antarctica ongeveer 200 miljoen jaar geleden niet het ijzige continent was zoals we het vandaag kennen", aldus Läufer.

• Marco Maerten

Aan allen hieronder,Antarctica lag 200 miljoen jaar geleden veel noordelijker waar het warmer was.Jullie poging om wetenschappelijk bewijs (opwarming door mens) onderuit te halen,is o zo doorzichtig en te belachelijk voor verder commentaar.

• Eveline Van den Hout

Een bewijs dat je het klimaat niet kunt regelen. Want de mens denkt dat hij alles kan regelen, zelfs het klimaat.

• Peter Bonacasa

Ludo Wouters? Welk bewijs levert dit? Tweehonderd jaar geleden waren er geen doden door iemand die door het rode licht reed, ergo, vandaag kunnen er ook geen doden zijn door roodlichtrijders. Stomme bewering? Wel een perfecte analogie van wat jij beweert.

• Christiaan Goethals

Door de continentendrift zijn de werelddelen duizenden km verplaatst, wat denk je na 200 000 000 jaar.

• Ludo Wouters