“Meer dan 30 vormen intelligent leven in de Melkweg”

Illustratiefoto.
Getty Images Illustratiefoto.
In een nieuw onderzoek concluderen wetenschappers van de Britse universiteit van Nottingham dat er maar liefst 36 andere planeten in ons galactisch stelsel geschikt zijn voor de ontwikkeling van intelligent leven. Al zal het nog even duren voor we bezoek krijgen van buitenaardse wezens, want de dichtstbijzijnde planeet is 7.000 lichtjaar van ons verwijderd.

Hoofdonderzoeker en professor astrofysica Christopher Conselice licht toe: “Er zouden een tiental vormen van beschaving actief zijn in het Melkwegstelsel.” Dat is alleen in de veronderstelling dat het op planeten zoals de Aarde ongeveer vijf miljard jaar duurt voordat we van intelligent leven kunnen spreken.

Vergelijking van Drake

Voor de studie gingen de onderzoekers terug naar de vergelijking van Drake: een wiskundige formule uitgevonden door Frank Drake in 1962. De formule onderzoekt hoeveel planeten in ons melkwegstelsel geschikt zijn voor een kans op intelligent leven. Daarvoor kijkt de rekensom naar hoeveel zonnen er zijn, hoeveel planeten rond andere sterren draaien en hoelang het duurt voordat leven evolueert en zo intelligent genoeg wordt voor ons om het waar te nemen.

(Lees verder onder de foto)

Illustratiefoto.
Thinkstock Illustratiefoto.

In die formule ontbraken tot nu toe nog een aantal belangrijke waarden, waardoor de rekensom nooit opgelost kon worden. De nieuwe data die de onderzoekers gebruikten, zou nu dus een geloofwaardiger resultaat moeten opbrengen.

Kans op contact blijft klein

Maar de kans dat we ooit in contact zullen komen met buitenaarde leven blijft enorm klein. De dichtstbijzijnde planeet ligt 7.000 lichtjaar van ons weg. Ter vergelijking: de maan ligt ongeveer 1,3 lichtseconden weg, mars ongeveer 22 lichtminuten.  Om 7.000 lichtjaar af te leggen zouden we met de snelheid van de maanlandingsmissie Apollo 11 meer dan 180 miljoen jaar onderweg zijn.

Bovendien schijnt het onderzoek niet alleen licht op andere beschavingen, maar leert het ons ook bij over het leven op onze planeet. “Als intelligent leven vaker voorkomt in het heelal, betekent het dat wij ook nog lang zullen meegaan. Maar als er geen andere beschavingen zijn, is dat ook slecht nieuws voor ons bestaan. Door het zoeken naar buitenaards leven ontdekken we ook dus onze toekomst en ons eigen lot”, aldus Conselice.

• Albert Pike

Er zijn honderden andere beschavingen, het lijkt erop dat we (eindelijk) traag maar zeker voorbereid worden dat we toch niet zo uniek zijn in het heelal.

• Tatjana Rodens

Volgens the theorie van The great Filter zou ander leven vinden juist betekenen dat we bijna bij het einde van de mensheid zijn. Omdat volgens die theorie de ruimte al verder gekoloniseerd zou zijn als intelligent leven heel lang blijft bestaan; tenzij het zichzelf telkens uitroeit door de groeiende technologie voor het de ruimte kan koloniseren.

• Eric Grosemans

Diane De Wannemaeker, er is anders een heel goede reden om uit te gaan van het aards systeem. Van de aarde weten we dat ze leven herbergt. Daarom is de kans om elders leven te vinden groter op een gelijkaardig systeem dan op een ander, niet dat het daar niet zou kunnen, maar van de aardse omstandigheden zijn we zeker.

• Diane De Wannemaeker

Ik probeer een en ander op te steken van astrofysica, maar 1 ding stoort me toch. Dat ze leven zoeken op andere planeten volgens het Aardse systeem. Als men afstapt van het feit dat buitenaards leven de kenmerkende bouwstenen zoals koolstof, water en zuurstof moeten hebben, had men allang buitenaards leven gevonden.

• Tamzin Andersen

Hoe kunnen wij nu nog lang meegaan ? We zijn met veel te veel mensen om alles hier op aarde in balans en leefbaar te houden en er komen steeds meer mensen bij, want geen enkele leider durft personen met meer dan 1 kind op hun verantwoordelijkheid te wijzen voor de toekomst van onze planeet.