Uw postbode is straks ook uw weerman

Lokale weersvoorspellingen zijn een trend. Het KMI meent dat veel bedrijven erin geïnteresseerd zijn en zelfs willen betalen voor deze specifieke informatie.
Hollandse Hoogte / Peter Hilz Lokale weersvoorspellingen zijn een trend. Het KMI meent dat veel bedrijven erin geïnteresseerd zijn en zelfs willen betalen voor deze specifieke informatie.
Bpost begint nog dit jaar een proefproject waarbij dertig postwagens automatisch weerdata zullen doorsturen naar het KMI. Dat schrijven de kranten van Mediahuis vandaag. Op die manier kan het KMI een zo nauwkeurig mogelijk weerbericht maken.

"Het voordeel van die postwagens is dat ze zo goed als overal komen", zegt Maarten Reyniers die binnen het KMI verantwoordelijk is voor Nieuwe Databronnen Meteorologie. "Op die manier kunnen we over een veel breder gebied ­data verzamelen dan met het huidige, statische netwerk van meetstations." 

"Het voordeel van die postwagens is dat ze zo goed als overal komen", zegt Maarten Reyniers die binnen het KMI verantwoordelijk is voor Nieuwe Databronnen Meteorologie. Op de foto wagens van Bpost in Brussel.
Photo News "Het voordeel van die postwagens is dat ze zo goed als overal komen", zegt Maarten Reyniers die binnen het KMI verantwoordelijk is voor Nieuwe Databronnen Meteorologie. Op de foto wagens van Bpost in Brussel.

De bedoeling is dat er constant gegevens worden bezorgd over de weerssituatie. Het betreft de omgevingstemperatuur, maar er zou bijvoorbeeld ook een signaal kunnen worden gestuurd wanneer de ruitenwissers bewegen of wanneer de mistlamp wordt aangestoken, legt Reyniers uit. "Dat laatste is zeer interessant, omdat mist een erg lokaal verschijnsel is dat uiterst moeilijk te voorspellen valt. Net zoals sneeuw trouwens."

Meer accurate voorspellingen

Met al die info wil het KMI de voorspellingen accurater maken en bijvoorbeeld direct waarschuwingen uitsturen voor bepaalde weersituaties. Be-Mobile, het bedrijf achter de verkeersinformatie, zal die data ook gebruiken.

Lokale weersvoorspellingen zijn een trend. Het KMI meent dat veel bedrijven erin geïnteresseerd zijn en zelfs willen betalen voor deze specifieke informatie.




29 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Gerard Braeckmans

    Sommigen hebben het weer nier verstaan! Het gaat om een geautomatiseerd systeem. De postbode zelf moet de barometer niet aflezen.

  • Ronny Van de Wal

    Mooi.Dan kan je binnenkort zeggen,"Ik heb vandaag weer post gehad"......

  • Ben Strubbe

    Tjonge, jonge, jonge, wat een zeurpieten weer. Het gaat om een geautomatiseerd systeem waarbij de bezorger geen extra taken krijgt.

  • walter De Witte

    Waaaw wat een idee zeg, indien ze nog de brieven in de juiste bus steken, een betere tijdspanne geven over de levering van de pakjes en de loketuren openen vanaf 8.30 ipv 10.00r dan kunnen ook ook nog genieten van een betere postdienst ook.

  • patrick bockstael

    dus eigenlijk combineren ze twee diensten die hun eigen job al niet kunnen... Bpost is een lachertje geworden, en het KMI is dat altijd al geweest...