Hitte tijdens zwangerschap zorgt voor biologische veroudering bij pasgeborenen

Illustratiebeeld.
Shutterstock Illustratiebeeld.
Tijdens de zwangerschap blootgesteld zijn aan hogere temperaturen, kan leiden tot een biologische veroudering van het kind. Dat blijkt uit onderzoek aan de UHasselt.

“We hebben ontdekt dat hitte de lengte van de ‘telomeren’ van de pasgeborene verkort”, zegt dr. Dries Martens. “Telomeren zijn de uiteinden van onze chromosomen, hun lengte bepaalt de levensduur van onze cellen. Kortere telomeren kunnen mogelijk zorgen voor een lagere levensverwachting.”

Biologische verklaring

Uit eerder Amerikaans onderzoek bleek al dat temperatuur tijdens de zwangerschap gelinkt kan worden aan de levensverwachting van de pasgeborene, maar UHasselt-onderzoekers zijn erin geslaagd om dat voor het eerst biologisch te verklaren. “Wij hebben een verband gevonden tussen hitte en de lengte van de telomeren, waarmee we nu een stuk van deze puzzel kunnen oplossen”, zegt prof. dr. Tim Nawrot.

Voor het onderzoek hebben de onderzoekers binnen het Limburgs Geboortecohort 1.100 pasgeborenen opgevolgd. Uit een analyse van het navelstrengbloed bleek dat de telomeerlengte varieerde bij de kinderen, en dat blootstelling aan hitte hier een duidelijke rol in speelde. "Heel concreet zagen we dat de lengte van de telomeren gemiddeld 1,5 procent daalde, per graad dat de wekelijkse temperatuur tijdens de zwangerschap steeg boven de 19,5 graden Celsius. Dit kon oplopen tot meer dan 3 procent kortere telomeren in de laatste weken van de zwangerschap", legt dr. Dries Martens uit.

thinkstock De klimaatopwarming brengt dus nieuwe gezondheidsrisico’s voor de mens met zich mee.

Luchtvervuiling, roken, levensstijl

Toch willen de onderzoekers de resultaten nuanceren, aangezien ook factoren als luchtvervuiling, roken en levensstijl een impact op de telomeren hebben. “We weten evenwel dat op latere leeftijd kortere telomeren gelinkt zijn aan een hoger risico op cardiovasculaire ziekten. Dat maakt deze resultaten dus opmerkelijk, want hieruit blijkt dat niet alle pasgeborenen biologisch even oud zijn, en dat blootstelling aan hitte tijdens de zwangerschap daar een rol in speelt”, zegt Martens.

Klimaatopwarming

De klimaatopwarming brengt dus nieuwe gezondheidsrisico’s voor de mens met zich mee. “Mogelijk treedt er voor bepaalde effecten over generaties adaptatie op naar hogere temperaturen, maar we weten niet hoe snel dit zal gaan”, stelt Nawrot. “Het is dus aangewezen voor zwangere vrouwen om zich niet te zeer bloot te stellen aan al te warme temperaturen. Zeker omdat we in eerder onderzoek van UHasselt al aantoonden dat hitte tijdens de zwangerschap ook kan leiden tot een stijging in het aantal vroeggeboortes.”

De ideale temperatuur hangt volgens de onderzoekers af van het klimaat waar mensen aan gewoon zijn. "Elke bevolking is aangepast aan een bepaald klimaat, dat zien we bijvoorbeeld doordat bij extreme hitte of koude de sterfte toeneemt", zeggen de onderzoekers. "Onze studie toont nu dus aan dat omgevingstemperatuur niet enkel op het vlak van sterfte op oudere leeftijd een rol speelt, maar dat de omgevingstemperatuur dus ook biologische verouderingsprocessen beïnvloedt, en dat al van voor de geboorte."

De resultaten van het onderzoek verschijnen in het wetenschappelijke tijdschrift Environmental Health Perspectives. Het onderzoek kon rekenen op financiële steun van FWO en ERC.