Geen zin om opnieuw te krabben? Simpelste trucje tegen bevroren ruit nog altijd het meest efficiënte

Photo News
De vorst slaat weer toe in ons land. Dat houdt risico’s in voor je wagen, zoals een platte batterij of beijzelde ruiten. Je bent verplicht je autoruiten - zowel voor-, achter- als zijruiten - ijsvrij te houden om je zicht niet te belemmeren, anders kan je een boete van 58 euro krijgen. Krabben dan maar? Dat kán, maar we geven je graag nog enkele andere tips.

1. Laten we beginnen met wat je vooral NIET moet doen. Giet geen warm water over je beijzelde ruiten, want dan kunnen die barsten. Ook de zogenaamde tip met de aardappel, waarbij je met een halve patat je ruit op voorhand insmeert, is uit den boze. Dat maakt strepen en beperkt dus je zicht.

2. Het meest efficiënte trucje om je ruiten ijsvrij te houden is simpel: steek een stuk karton of een scherm voor je voor- en achterruit. Plaats dat wel onder de ruitenwissers, zodat die niet vastvriezen.

3. Een alternatief dat de laatste jaren opkomt: mix twee delen alcohol met één deel water en giet het mengsel in een sprayflacon. Vervolgens spuit je het alcoholbrouwsel over de ruit en de ijslaag smelt als sneeuw voor de zon.

4. Niet alleen de buitenkant van je voorruit kan het zicht beperken, ook de binnenkant kan aandampen. Tegen die dampaanslag kan je de ruit inwrijven met een beetje schoonmaakmiddel of shampoo

5. Laat tijdens het krabben of een andere ontijzelingsmethode de motor niet warmlopen. Het is slecht voor de motor, je ademt de ongezonde gassen in tijdens je werkzaamheden, en de motor warmt nauwelijks op.

Nog enkele klassiekers

6. Krabben kan dus inderdaad natuurlijk ook, maar doe het dan met een ijskrabber en zeker niet met je ruitenwissers. Het rubber van je ruitenwissers zal sneller afslijten en je hebt zelfs kans dat de motor of de zekering van je ruitenwissers het begeeft.

7. Om je ruiten snel te ontwasemen kan je ook je airconditioning gebruiken door de ventilator op de hoogste stand ‘recirculatie’ te zetten en recht op de voorruit te richten. De airconditioning blaast namelijk altijd zeer droge lucht in je auto. 

8. Als je de wagen parkeert terwijl het vriest of gaat vriezen, gebruik je beter geen handrem. Je parkeert je auto het best in versnelling.

9. Een platte batterij vermijden? Zet bij het starten alvast alle lichten en energieverbruikers uit, zoals de ventilatie, de achterruitverwarming, de zetelverwarming en de radio. Dat zal je accu minder belasten. Toch prijs? Dan kan je tegenwoordig beter professionele hulp inroepen in plaats van zelf met startkabels aan de slag te gaan. Dit om eventuele schade aan de moderne, gevoelige elektronische systemen te voorkomen bij foutief gebruik.




142 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Bob(Robert) Bruyland

    Gewoon kraantjeswater over je ruiten sproeien gaat het vlugst,kraantjeswater is sowieso boven nul °c,anders is het ijs .

  • Rik Provost

    wat zeker klopt in het artikel is het feit dat je motor laten warmdraaien in traagloop (of ralenti...) niet goed is. Uiteindelijk gaat de motor wel warmen hoor maar er is een heel slechte smering in traagloop en het duurt heel lang voor de motor effectief warm is. Gecombineerd met een koude motor is dit dus zeker geen goed idee. Om je voorruit ijsvrij te houden volstaat dan weer een stuk karton met de ruitenwissers omhoog.

  • Yves Cordy

    Tengevolge de klimaatopwarming is bovenstaand artikel niet langer actueel. Voor de uiterst zeldzame keren dat de riuiten nog eens aanvriezen is de truc met een karton op voor- en achterruit en krabben voor de rest nog steeds de beste en meest ecologische oplossing. Al eens gedacht wat al die "wonderproducten" die men koopt aan de natuur aanrichten?

  • Ghislain DE WILDE

    Nog NOOIT gehoord of gelezen dat een ruit door het warm water barst??? Graag bewijzen.

  • Peter Buyck

    Eigenlijk gaat krabben sneller dan sproeiflessen... de alcohol breekt het ijs af maar het vocht blijft aan het glas kleven met kans op bevriezing tijdens het rijden... Dus krabben en daarna de motor laten opwarmen zodat alle leidingen en zelfs de voorruit op temperatuur komen alvorens gas te geven.