Ga naar de mobiele website
^ Top

Waarom onderaardse oceanen plots een pak aannemelijker zijn

university of alberta De ringwoodiethoudende diamant die Pearson louter per toeval wist te bemachtigen, was door mijnwerkers in de buurt van de Braziliaanse stad Juina gevonden in een rivier.
Honderden kilometers onder onze voeten zouden zich wel eens grote volumes water kunnen bevinden. Die theorie bestaat al langer, maar een waterrijk mineraal dat Canadese wetenschappers wisten te bemachtingen, lijkt dat te bevestigen.

Ringwoodiet, zo heet het mineraal dat een internationaal team onder leiding van Graham Pearson van de Universiteit van Alberta ontdekte in een diamant. Het mineraal, dat enkel onder grote druk ontstaat, was tot dusver al in meteorieten aangetroffen, maar nog nooit in 'aardse' vorm. Het is nu eenmaal niet mogelijk om honderden kilometers diep te graven.

De ringwoodiethoudende diamant die Pearson louter per toeval wist te bemachtigen, was door mijnwerkers in de buurt van de Braziliaanse stad Juina gevonden in een rivier. De lelijke, waardeloze diamant was via vulkanisch gesteente op het aardoppervlak terecht gekomen. En dan was er nog een toevallige ontdekking van een student van Pearson nodig om tot bij het ringwoodiet te komen.

Alle oceanen samen
Na analyse blijkt dat de ringwoodiet voor 1,5 procent uit water bestaat. Die vondst bevestigt de wetenschappelijke theorie dat er 410 tot 660 kilometer diep onder onze voeten zich wel eens enorme oceanen zouden kunnen bevinden. "Dit staal levert extreem sterke bevestiging dat er zich lokale natte plekken bevinden in de aarde," zegt Pearson aan TerraDaily. Meer nog: "Die specifieke zone in de aarde zou zelfs zoveel water kunnen bevatten als alle gekende oceanen samen."

Pearson noemt het de belangrijkste ontdekking uit zijn carrière. Wetenschappers zijn sterk verdeeld over de samenstelling van de aarde op die diepte. Met de wetenschap dat er op die plaats veel water te vinden is, kunnen processen als vulkanisme en platentektoniek veel beter bestudeerd worden. "Water verandert alles aan de manier waarop de planeet werkt."

Belgisch randje
De bevindingen van Pearson zijn ook verschenen in het wetenschappelijke tijdschrift Nature. Het onderzoek heeft ook een Belgisch randje: vorsers van de Universiteit Gent, meer bepaald de 'X-ray Microspectroscopy and Imaging group' onder leiding van professor Laszlo Vincze, van de vakgroep Analytische Chemie, leverden een belangrijke bijdrage.

Meld een bug