Waarom draait dit vreemde object in de ruimte in omgekeerde richting rond de zon?

REUTERS "Er is heel wat meer gaande in het buitenste deel van ons zonnestelsel dan we beseffen."
In de buitenste rand van ons zonnestelsel, voorbij Neptunus, hebben astronomen een mysterieus object met een onverklaarbare baan om de zon ontdekt. 'Niku' draait niet alleen in een hellend vlak dat bijna loodrecht staat op de banen van de andere planeten, maar bovendien in de tegengestelde draairichting. Wetenschappers zijn verbijsterd.

Typerend voor een planetair stelsel is dat de meeste objecten min of meer in één vlak rond hun centrale ster draaien. Dat komt omdat bij het ontstaan van een ster een platte schijf van stof en gas gevormd wordt. De oorspronkelijke draaibeweging dwingt alle objecten bovendien in dezelfde draairichting rond de ster.

Een object dat niet binnen het gewone baanvlak beweegt én bovendien in de tegengestelde richting draait, is dus bijzoner buitenissig. Het object kreeg daarom de naam Niku, naar het Chinese woord voor rebels. De bizarre ontdekking is verschenen in The Astrophysical Journal Letters.

"Onze bevindingen doen vermoeden dat er heel wat meer gaande is in het buitenste deel van ons zonnestelsel dan we beseffen", zegt onderzoeker Matthew Holman, astrofysicus aan het Harvard-Smithsonian Center aan The New Scientist.

Planeet 9

De meest plausibele verklaring is dat Niku door een externe kracht uit zijn koers geslagen is. Het onderzoeksteam dat Niku ontdekte, vermoedde eerst dat een ander mysterieus object in de buitenste regionen van ons zonnestelsel, een mogelijke negende planeet waarvan het bestaan nog niet bewezen is, invloed uitoefende. Uit een verdere analyse blijkt echter dat Niku zich te dicht bij de zon bevindt om een impact te ondervinden van een eventuele Planeet 9.

De onderzoekers probeerden ook na te gaan of een nog niet ontdekte dwergplaneet, mogelijk vergelijkbaar met Pluto, een verklaring zou kunnen bieden. Voorlopig echter zonder succes.

Wel ontdekte het team dat Niku, dat vermoedelijk minder dan 200 kilometer in diameter bedraagt, deel uitmaakt van een groep objecten die allen in omgekeerde richting om de zon draaien in een 110 graden hellend vlak.