Vreemde exoplaneet ontdekt

reuters
Dankzij een satelliet van de gigantische VLT-telescoop in Chili werd een unieke exoplaneet ontdekt. Dat deelt de Europese Zuidelijke Sterrenwacht ESO mee.

De SPHERE van de VLT stootte op een planeet die ongeveer 385 lichtjaar van ons is verwijderd. Ze heeft zes tot twaalf keer de massa van Jupiter. Met een temperatuur van 1.000 tot 1.400 graden Celsius is het hemellichaam behoorlijk warm.

De planeet lijkt te zijn gehuld in een zeer stoffige atmosfeer met dikke bewolking, en draait om een hete, jonge ster die verrassend snel om haar as wentelt. De ster lijkt niet omringd te zijn door een schijf van puin, wat volgens de ESO merkwaardig is voor haar leeftijd. Het ontbreken van deze schijf roept de vraag op hoe de planeet überhaupt is ontstaan.

Dubbelster
Eén mogelijkheid is dat de planeet zich heeft gevormd in een schijf van gas en stof, waarna interacties met andere planeten ervoor hebben gezorgd dat ze in haar huidige wijde omloopbaan terechtkwam. Maar het is ook denkbaar dat de ster en de planeet samen zijn gevormd als een soort dubbelster, waarin de zwaarste van de twee zijn lichtere soortgenoot ervan heeft weerhouden om voldoende materie te verzamelen om een echte ster te worden.

De ontdekking van de planeet biedt astronomen de mogelijkheid om de samenstelling en verdeling van wolken in zijn atmosfeer te onderzoeken, en theorieën over het ontstaan, de evolutie en de fysica van exoplaneten te toetsen, zegt de ESO.

• Cataleya Vermeire

Ah Neh Dus effe een fotootje maken van zo'n planeet kan dus niet. Als men iets alleen maar kan zien via een rekensommetje, hoe kan men dan eigenlijk bewijzen dat ze überhaupt bestaat? Als ik in mijn vinger gesneden heb, kan ik dat ook alleen maar bewijzen door de snijwonde te tonen. Ik moet dan ook niet zeggen dat ik mijn snijwonde kan bewijzen met een rekenoefeningetje. Niemand gaat zoiets geloven.

• Ah Neh

Ben Dover : Door het licht dat van de planeten toekomt tot bij ons kunnen ze door analysetechnieken zoals spectrometrie en fysische berekeningen bepalen wat de materie is van de planeten , hoe hun baan rond hun ster is en hoe ze er ongeveer uitzien.

• Guy Beeckmans

Dat is de battle star van darth vader....

• Rediger Francois

Allee, en we zijn maar eens terug vertrokken. Beste heren probeer hier op aarde de puntjes op de i te zetten. Werk met hopen ,en geldnood over heel de wereld. Jullie zorgen alleen maar om uw eigen portemonnee te vullen.

• Ben Dover