Ga naar de mobiele website
^ Top

Vliegende dinosaurus at ook vis

De Microraptor.
Wikipedia/Dinoguy2 De Microraptor.
Dankzij nieuw ontdekte fossielen van de kleine, vliegende dinosaurus Microraptor, is nu meer bekend over het gedrag van het dier. Naast het jagen op vogels en kleine zoogdieren, at hij ook vis. Door dit verrassend gevarieerde voedingspatroon, suggereren wetenschappers nu dat de dieren in een veel bredere omgeving leefden dan voorheen werd gedacht.

Dat schrijven onderzoekers van de Universiteit van Alberta in het wetenschappelijk tijdschrift Evolution.

De Microraptor leefde 120 miljoen jaar geleden in het Krijt-tijdperk. Het is een vliegende dinosaurus met vier vleugels en hij is te vergelijken met de hedendaagse havik. Het is vrij uniek dat de Microraptor vis at want er zijn maar twee andere dinosoorten bekend die ook vis aten: de Spinosaurus, het grootste bekende landroofdier uit de wereldgeschiedenis, en de kleine Compsognathus.

Tanden
Na verdere analyse van de fossielen bleek dat de kleine, vliegende dino tanden had waarmee hij glibberige en kronkelende prooien zoals vis kon vangen. Vleesetende dino's hadden tanden met kartels aan beide zijden, waarmee ze hun prooien vingen. Maar de tanden van de Microraptor zijn maar aan één zijde van de tand gekarteld en staan naar voren gericht.

'Het lijkt erop dat de tanden naar voren staan zodat er vissen aan gespietst kunnen worden', vertelt paleontoloog Scott Persons van de University of Alberta. 'Doordat de tanden minder kartels hadden, scheurde de vis niet in tweeën bij het spartelen. De Microraptor kon zijn hoofd optillen, zodat de vis tussen zijn tanden door gleed en hij het dier in zijn geheel kon doorslikken.'

University of Alberta
afp Een fossiel van een Microraptor in het American Museum of Natural History in New York.
De schedel van de Microraptor.
University of Alberta De schedel van de Microraptor.
Meer over