Vliegen wordt (iets) duurder in Duitsland, klimaatmaatregel stuit op felle kritiek: “Onverantwoorde concurrentievervalsing”

Het wetsontwerp voorziet een verhoging van de vliegtaks met ongeveer 3 euro voor vluchten binnen Duitsland en de EU.
iStock Het wetsontwerp voorziet een verhoging van de vliegtaks met ongeveer 3 euro voor vluchten binnen Duitsland en de EU.
De Duitse regering is van plan de vliegtaksen met een bedrag tot 17 euro te verhogen om de klimaatopwarming te helpen bestrijden. Dat blijkt uit een wetsontwerp dat persbureau DPA kon inkijken. De nieuwe regel zou volgend jaar ongeveer 300 miljoen euro extra inkomsten voor de Duitse staat moeten opleveren, en vanaf 2021 meer dan 500 miljoen euro per jaar.

De wet zou op 1 april 2020 van kracht worden. Het voorziet een verhoging van de vliegtaks met ongeveer 3 euro voor vluchten binnen Duitsland en de Europese Unie. Dat betekent dat de vliegtaks voor deze vluchten nu 10,43 euro per ticket zou bedragen.

Duurdere tickets

Voor vluchten tot 6.000 kilometer komt er 9 euro per ticket bij, wat zou neerkomen op 32,57 euro vliegtaksen. Voor nog langere vluchten zou de taks met ongeveer 17 euro stijgen en 58,63 euro bedragen. Aanvankelijk was er sprake van een verdubbeling of zelfs verdrievoudiging van de vliegtaksen.

De taksen worden meestal rechtstreeks toegevoegd aan de vluchttarieven door de luchtvaartmaatschappijen, wat maakt dat de vliegtickets er dus duurder op zullen worden.

Luchtvaartindustrie

Op de vraag in hoeverre een belastingverhoging van de huidige omvang mensen zou ontmoedigen om te vliegen, antwoordde een woordvoerster van het ministerie van Financiën dat de maatregelen ter bescherming van het klimaat elk jaar zullen worden geëvalueerd, en indien nodig worden aangepast.

De verhoging van de vliegtaksen stuitte echter op hevige kritiek van de luchtvaartindustrie. Ralph Beisel van de Duitse luchthavenvereniging ADV sprak van een "onverantwoorde concurrentievervalsing".




6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Benny Raes

    Vliegverkeer is voor 3% verantwoordelijk voor de vervuiling. Die taksen gaan dus een totale klimaatsverandering teweeg brengen. Hoe je met drogredenen een platte belasting probeert goed te praten.

  • Pieter De Ruyter

    Waarom de mensen geen maximum aantal vliegkilometers opleggen?Dat is gratis.

  • robertrand walraedt

    Er is nog genoeg werk aan de winkel, kachels zuiverder maken, meer en betere fietspaden autovrij stadscentrum, beter openbaar vervoer... maar maak het vliegen niet onbetaalbaar

  • Jef Lois

    Raar denken die politiekers nu echt dat de mensen nu minder gaan vliegen, en gaan die vliegtuigen nu minder uitstoten gaat er nu echtl iets veranderen aan het milieu? Neen populistische beslissingen die eigenlijk platte belatingen zijn.

  • willem merken

    Als we betalen om de lucht te zuiveren en de CO2, NOx uitstoot op te vangen ( wie gelooft dat?) dan stoot ons vliegtuig geen afvalstoffen meer uit. Hoe meer we betalen hoe zuiverder de lucht.