Uw kat houdt van u (en dat is wetenschappelijk bewezen)

Het is nu ook wetenschappelijk bewezen dat de kat de mens graag ziet. Onderzoekers aan de Amerikaanse Oregon State University gaven een groep katten de keuze tussen aandacht, eten, speeltjes en geuren. Wat bleek? De helft van de onderzochte katten verkoos menselijke aandacht boven alle andere mogelijkheden.

Kattenliefhebbers weten al langer dat een kat niets belangrijker vindt dan eten en slapen, maar onderzoek bewees het tegendeel. 38 katten kregen de keuze tussen 3 mensen, 3 soorten eten, 3 speeltjes en 3 interessante geuren waaronder een woestijnrat en kattenkruid. Dat laatste kan bij sommige katten een lichte vorm van waanzin teweeg brengen. (Lees hieronder verder hoe het experiment verliep)

Gezelschap
Nadat alle katten hun keuze gemaakt hadden, deden de onderzoekers de proef opnieuw en noteerden ze zorgvuldig de voorkeur en hoe lang het dier doorbracht met elk van de mogelijkheden. Het resultaat was opvallend: 37 procent verkoos het eten, 11 procent hield zich liever bezig met de speeltjes en iets minder dan 3 procent, 1 kat, was helemaal weg van de geuren. De rest, 19 katten (de helft), hadden een duidelijke voorkeur voor het gezelschap van de mensen.

Als uw kat straks terug tegen uw benen spint, weet dan dat ze van u houdt.

De volledige studie is terug te vinden op Sciencedirect.com.