Uniek kosmisch weerfenomeen: dit zwart gat vreet koude gaswolken

Artistieke impressie van het kosmische verschijnsel.
NRAO/AUI/NSF; Dana Berry/SkyWorks; ALMA (ESO/NAOJ/NRAO) Artistieke impressie van het kosmische verschijnsel.
Een internationaal team van astronomen is met de ALMA-radiotelescoop in Chili getuige geweest van een nooit eerder waargenomen kosmisch "weerverschijnsel": het neerregenen van intergalactische gaswolken op het superzware zwarte gat in het centrum van een enorm sterrenstelsel op een miljard lichtjaar van de Aarde, zo heeft de Europese Zuidelijke Sterrenwacht ESO gemeld, verwijzend naar een publicatie in het vakblad Nature.

Het is het eerste directe bewijs dat heet intergalactisch gas kan condenseren tot koude, dichte wolken, die vervolgens het hart van een sterrenstelsel induiken om het daar aanwezige superzware zwarte gat te voeden. Dat geeft een nieuwe kijk op het zogeheten accretieproces dat superzware zwarte gaten van voedsel voorziet, zegt de ESO.

Tot nog toe gingen astronomen ervan uit dat de superzware zwarte gaten in de grootste sterrenstelsels op een traag, maar constant dieet van heet gas staan - gas dat afkomstig is uit de halo van het sterrenstelsel. De nieuwe waarnemingen laten zien dat, wanneer de intergalactische weersomstandigheden zich daartoe lenen, zwarte gaten zich ook kunnen voeden met een klonterige, chaotisch stortbui van reusachtige wolken van zeer koud moleculair gas.

Grant Tremblay van de Yale Universiteit in New Haven (Connecticut) en zijn team hebben ALMA gebruikt om een ongewoon heldere cluster van ongeveer vijftig sterrenstelsels te onderzoeken, die bekendstaat als Abell 2597. In het centrum ervan staat een zwaar elliptisch stelsel dat simpelweg de 'Abell 2597 Brightest Cluster Galaxy' wordt genoemd. De ruimte tussen de sterrenstelsels is gevuld met een ijle atmosfeer van heet geïoniseerd gas.

De nieuwe waarnemingen tonen dat zwarte gaten zich ook kunnen voeden met een klonterige, chaotisch stortbui van reusachtige wolken van zeer koud moleculair gas