Uitgebreide studie van oceanen onthult kwetsbaarheid 'blauwe long'

Wikipedia Het zeilschip Tara verzamelde drie jaar lang stalen van plankton en deze schat aan informatie stelt wetenschappers in staat het leven in de oceanen te ontrafelen.
Het leven in de oceaan is sinds kort een pak minder raadselachtig geworden. Een uitgebreide internationale studie onthult dat plankton voor meer dan de helft van de zuurstofproductie op aarde zorgt. De 'blauwe long' wordt echter verstoord door de klimaatopwarming. Onze oceanen, het grootste ecosysteem ter wereld, staat onder enorme druk.

Het vakblad Science publiceert vandaag maar liefst vijf studies over de oceanen, een primeur. Het zeilschip Tara vertrok in 2009 op onderzoek naar het plankton in de oceanen. Deze microscopische organismen tonen aan hoe het gesteld is met de gezondheid van de oceanen. Over een periode van drie jaar werden 35.000 stalen van plankton genomen.

Omvangrijiker dan ooit
"We leveren de meest complete omschrijving ooit van deze organismen en hun DNA", stelt Chris Bowler, wetenschappelijk coördinator van de expeditie. "Dankzij de schat die de Tara heeft meegebracht, is het leven in de oceanen minder duister dan voordien geworden".

Impact van temperatuur
Vooreerst bleek de diversiteit van het plankton groter dan verwacht. Vooral verschillen in de temperatuur van de oceanen blijken te bepalen welke soorten plankton overleven. Temperatuur blijkt een grotere invloed te hebben dan de geografische plaats of andere omgevingsfactoren.

REUTERS Wetenschappers aan boord van het zeilschip Tara, dat op drie jaar tijd 35.000 stalen van plankton verzamelde.

Opwarming bedreigt ecosysteem

Plankton speelt een essentiële rol voor de duurzaamheid van het leven op aarde. Niet alleen vormt het de voornaamste voedselbron voor tal van vissoorten en walvissen, maar via fotosynthese zorgt plankton ook voor ruim de helft van de zuurstof die de planeet jaarlijks produceert. De opwarming van de oceanen bedreigen het evenwicht van de complexe oceaansystemen. Door de opwarming verdwijnen bepaalde bacteriën en komen nieuwe in de plaats, wat het ecosysteem in gevaar brengt.

Science vestigt ook de aandacht op de nog onbekende impact van de klimaatverandering op de oceanen. Die spelen een belangrijke rol in het beschermen van het ecosysteem. Onderzoekers vrezen voor de langetermijneffecten van de klimaatverandering op de oceanen.

"Neem even de tijd om de oceanen te bedanken voor de helft van je zuurstof", schrijft Science-hoofdredactrice Marcia McNutt. "Het wordt tijd dat we de oceanen gaan waarderen en niet langer gebruiken als dumpplekken voor overtollige hitte, CO2 door het broeikaseffect, afvalwater, vervuilende stoffen en andere rotzooi".

Potentieel
Wetenschappers namen tot voor kort aan dat grote delen van de oceanen geen leven bevatten. Het onderzoek van de Tara onderstreept dat dit niet klopt. Overal waar we kijken, zitten levensvormen. De vijf studies die deze week verschenen zijn slechts het begin van wat een schat aan nieuw onderzoek lijkt te worden. Voor de vijf studies die in Science verschenen, werden slechts 579 van de 35.000 verzamelde stalen geanalyseerd.