Tyrannosaurus met erg lange neus heet 'Pinocchio Rex'

Chuang Zhao Een artist's impressie van de Qianzhousaurus sinensis, ook wel de Pinocchio Rex.
Een nieuwe soort tyrannosaurus die in China is opgegraven, heeft de bijnaam Pinocchio Rex gekregen. Het 66 miljoen jaar oude dier heeft namelijk een bijzonder lange neus. Het reukorgaan is 35 procent langer dan dat van zijn soortgenoten.

Wetenschappers van de Universiteit van Edinburgh hebben de Qianzhousaurus sinensis, zoals de neef van de Tyrannosaurus rex officieel heet, volgens de BBC onderzocht en hem beschreven in het natuurwetenschappelijke tijdschrift Nature Communications. Het fossiel van het dier werd opgegraven op een bouwplaats in het de Chinese stad Guangzhou.

Volgens de wetenschappers zag het dier er misschien wat 'koddig' uit, hij kan even dodelijk zijn geweest als andere tyrannosaurussen. Misschien was het negen meter lange dier zelfs een beetje sneller en sluwer dan zijn soortgenoten.

"Hij had de bekende grijns met tanden van de T. rex, maar zijn snuit was lang en smal, met een rij hoorns erop", vertelt paleontoloog Steve Brusatte van de Universiteit van Edinburgh. "We vonden dat hij wel een bijnaam verdiende, en zijn lange neus deed ons aan Pinocchio denken".