Rover Curiosity vindt intrigerend glimmend object op Mars

Marsjeep Curiosity heeft een opvallend glimmend object ontdekt.
AP, NASA Marsjeep Curiosity heeft een opvallend glimmend object ontdekt.
Marsjeep Curiosity heeft een opvallend glimmend object ontdekt op de rode planeet. De blinkende steen is zo intrigerend, dat NASA de rover terugstuurt om het zaakje van naderbij te bestuderen. Is het een meteoriet of iets helemaal anders? Een chemische analyse moet het mysterie oplossen.

Naast Marslander ‘InSight’, die deze week na 6,5 maanden vliegen en een hachelijke landing veilig en wel neerplofte op Mars, is ook Marsjeep Curiosity nog altijd actief. Het wagentje van drie meter lang, dat op zo’n 600 kilometer van ‘InSight’ rondrijdt, speurt onder meer naar sporen van leven op Mars.

De ChemCam-camera van Curiosity stuurt beelden van de omgeving rond de rover door naar ruimtevaartorganisatie NASA. Op één van die foto’s zagen wetenschappers na inzoomen plots de steen, die ‘Little Colonsay’ werd gedoopt. Ze sturen Curiosity nu terug om het ding van dichtbij te bekijken. Opnieuw, want bij een eerste poging werd het doelwit gemist. “Het team denkt dat het misschien om een meteoriet kan gaan, omdat het zo glimt”, laat NASA weten. “Maar schijn bedriegt soms. Bewijs volgt alleen uit de chemie.”

NASA

Daar komt de ChemCam van Curiosity opnieuw goed van pas. De Chemcam analyseert met een laser de elementaire samenstelling van verdampte materialen van kleine steen –en gronddeeltjes op Mars. Een spectograaf geeft info over de mineralen en microstructuren in stenen.

Drie andere objecten die NASA met veel nieuwsgierigheid opnieuw wil inspecteren, is de ‘Flanders Moss’, een klein object met een interessante donkere deklaag die de onderzoekers niet meteen kunnen thuisbrengen, en twee stalen van grijs gesteente met de naam ‘Forres’ en ‘Eildon’.

AP

Bekijk ook:

‘InSight’ met succes op Mars geland

Voor u uitgelegd: Zo belangrijk is landing op Mars

Marslander InSight stuurt nieuwe foto’s

• Thomas Janssens

Prachtig!

• Marc Verpoucke

@Eric Grosemans: je hebt gelijk, ik moest eigenlijk schrijven 'geen ijskappen vergelijkbaar met die op aarde. Hier zijn ze zowel op Antarctica als op Groenland in hun centrum wel bijna zo'n drie kilometer dik terwijl het op Mars gaat om een dikte van maximaal 100 meter. Op Mars bevinden ze zich bovendien grotendeels onder het oppervlak. Het afsmelten zou voor de aarde veel grotere gevolgen hebben dan voor Mars hé. Het was ook maar een grapje...

• Eric Grosemans

Men gebruikt zwart-wit omdat de resolutie dan het hoogst is. Bij kleur wordt de chip onderverdeeld in een raster van 3 kleuren, bij zwart-wit kan het hele oppervlak van de chip gebruikt worden. Kleuropnames bekomt men dan door 3 opnames met een verschillend kleurfilter op elkaar te stapelen. @ Marc Verpoucke, Mars heeft wel degelijk ijskappen.

• Patrice Haemers

wow dit is zomaar eventjes...500 miljoen kilometer verder, op een andere planeet ongelooflijk prachtig.

• Peter Buyck