Ook chimpansees lusten al eens graag een glaasje

THINKSTOCK
Nieuw onderzoek wijst uit dat de chimpansee, de apensoort die genetisch het meest verwant is aan de mens, ook onze liefde voor alcohol deelt. In Guinee, West-Afrika, ontdekten wetenschappers een groep mensapen die zich te goed doen aan een natuurlijke wijn, die ze in palmbomen vinden. Die merkwaardige bevinding kan volgens de onderzoekers verklaren waarom mensen zo graag alcohol consumeren.

In Bossou, een dorp in Guinee, is in de palmbomen een sap te vinden dat ethanol bevat, een soort alcohol. Lokale inwoners tappen de natuurlijk gefermenteerde 'palmwijn' af aan de kruin van de bomen om ze te verkopen. Onderzoekers uit de regio stelden vast dat ook groepen chimpansees in de bomen klommen om het goedje te nuttigen.

De wetenschappers besloten daarop het gedrag van de apen te bestuderen, en dat 17 jaar jang. Ze ontdekten dat de chimpansees geregeld de palmwijn in groep opzochten om ervan te drinken. Dat deden ze via een zelfgemaakt sponsje uit bladeren. De spons dopten ze in de wijn en legden ze vervolgens in hun mond om de vloeistof eruit te zuigen. Voor de onderzoekers het "allereerste bewijs van een herhaaldelijke en langdurige inname van ethanol bij apen". Dat schreven ze vandaag in het tijdschrift 'The Royal Society'.

Zatlappen
Het sap met een alcoholpercentage van 6,9 procent, vergelijkbaar met een zwaar bier, werd door sommige apen in grote hoeveelheden naar binnen gegoten. "Sommigen vertoonden dan ook tekenen van dronkensap. Eén aap viel zelfs in slaap na een gulzige drinkbeurt", schrijft onderzoekster Kimberley Hockings. Er waren volgens haar bovendien geen verschillen te merken in consumptie tussen de vrouwelijke en mannelijke dieren.

Het belang van het onderzoek is dat de apen zélf de alcohol opzochten, en dat hun gedrag dus niet uitgelokt werd door mensen. De onderzoekers menen dan ook dat de studie een mogelijke verklaring kan bieden waarom mensen zo graag alcohol drinken. Volgens hen zou het grijpen naar gefermenteerd fruit evolutionair ingegeven zijn. Gebruik dat excuus volgende keer maar wanneer je een wijntje achterover slaat.