Nieuwe methode biedt hoop in strijd tegen haaruitval

Zal kaalheid ooit voorgoed tot het verleden behoren?
THINKSTOCK Zal kaalheid ooit voorgoed tot het verleden behoren?
Of kaalheid ooit voorgoed tot het verleden zal behoren, weten we niet, maar er wordt in elk geval hard getimmerd aan mogelijke oplossingen. Amerikaanse wetenschappers bedachten zopas een transplantatiemethode die nieuwe haargroei kan genereren. In tegenstelling tot de traditionele transplantatie kan deze methode ook soelaas bieden voor vrouwen en mensen met littekens.

Bij een traditionele haartransplantatie worden haren simpelweg herverdeeld van het ene deel van de hoofdhuid naar een ander. Dit is niet mogelijk bij mensen bij wie het haaroppervlak te klein is, bij vrouwen - die meestal weinig 'donorhaar' hebben, bij mensen die littekens op de hoofdhuid hebben en bij haaruitval als gevolg van brandwonden.

Onderzoekers van Columbia University Medical Center ontdekten dat de cellen van haarzakjes nieuw haar kunnen produceren op donorweefsel. Ze transplanteerden die cellen op menselijke huid die ze op laboratoriummuizen geënt hadden. Binnen enkele weken groeide fijn haar op vijf van de zeven muizen.

Geneticus Angela Christiano, die eerder een genetische basis ontdekte voor haaruitval, hoopt snel dikker haar te kunnen laten groeien. Om te testen of de behandeling betrouwbaar is, zal ze het haar daarna uittrekken en zien of het weer aangroeit.

Remedies
Tegen genetische haaruitval bij mannen zijn behalve een haartransplantatie enkele andere remedies beschikbaar. Medisch gezien zijn er maar twee stoffen waarvan de werking bewezen is, hoewel ze niet bij iedereen werken.

Finasteride, een behandeling in tabletvorm, werkt bij ongeveer 80 procent van de mannen. Het middel remt de werking van een enzym dat testosteron omzet in DHT, een hormoon dat schade veroorzaakt in de haarzakjes en zo kan leiden tot haarverlies.

De vloeibare oplossing Minoxidil heeft een invloed op de bloedtoevoer naar de haarfolikels. De werkzaamheid van dit middel werd toevallig ontdekt toen het werd gebruikt bij patiënten met hartziekten. De patiënten rapporteerden een toename van de haargroei. Dit product werkt bij twee derde van de mannen.