Nieuw bewijs voor water op Mars

PHOTO_NEWS
Wetenschappers hebben nieuw bewijs gevonden dat er miljarden jaren geleden water stroomde op Mars. In de zogeheten Endeavour-krater stond vroeger een laag water, meldt de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA.

De ontdekking staat in de nieuwste editie van het gezaghebbende wetenschapsblad Science. Het bewijs is gevonden met de verkenner Opportunity. Die rijdt sinds januari 2004 rond op Mars. Sinds 2011 doet het karretje onderzoek bij de krater Endeavour, die rond de evenaar van de planeet ligt. De krater ontstond toen een meteoroïde ongeveer 3,7 miljard jaar geleden insloeg. Na de inslag was het water erg zout en zuur, maar ervoor was het vrij neutraal. Dat zou gunstig zijn voor microben, minieme organismes.

De jongere verkenner Curiosity had op een ander deel van Mars ook al sporen van water ontdekt. Water is de bron van het leven op aarde. Dat Mars lang geleden water had, betekent dat er misschien leven mogelijk was.

De levensduur van de Opportunity is opmerkelijk. De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA rekende erop dat het karretje het maar 90 dagen zou volhouden. Enkele weken voor de Opportunity kwam zijn tweelingbroer Spirit aan op Mars. Die 'stierf' in maart 2010, na een missie van ruim 6 jaar.