NASA vraagt hulp van internet om nieuwe planeten naam te geven. En ze krijgt waar voor haar geld

photo_news
#7NamesFor7NewPlanets: met die hashtag heeft ruimtevaartorganisatie NASA zich tot het internet gewend in haar zoektocht naar een naam voor de zeven nieuwe planeten die ze vorige week voorstelde. En het internet stelt niet teleur: er zijn bijzonder creatieve suggesties bij.

Het was woensdag de 'talk of the town': rond een dwergster op 'amper' 40 lichtjaren van onze aarde waren zeven aardachtige planeten ontdekt. En op drie ervan was leven mogelijk zoals we dat op aarde kennen. Het was een Belgisch team onder leiding van astronoom Michaël Gillon van de universiteit van Luik die de ontdekking deed en hij mocht dan ook de dwergster dopen.

Het werd Trappist-1, een verwijzing naar de TRAnsiting Planets and Planetesimals Small Telescope in Chili (TRAPPIST), waarmee de planeten werden gespot. Maar dat was evengoed een knipoog naar ons land. Ook de zeven planeten moeten nu een naam krijgen en daarvoor wendde de NASA zich tot het internet. En dat had al enkele bijzonder originele suggesties in petto.

Dwergen
Omdat het om een dwergster gaat, worden de namen van de zeven dwergen geopperd. Maar ook de personages uit de Amerikaanse serie Friends (plus Janice) en de familie Jackson blijken inspiraties.

Anderen wenden zich tot de wereld van de fantasy, waarbij Harry Potter en The Lord of the Rings de revue passeren. En ook de kinderen van de familie Von Trapp van de hitmusical 'The Sound of Music' worden gesuggereerd.

Er zijn zelfs bierliefhebbers die zich in de discussie mengen. En die gaan graag op het elan van Trappist-1 verder.

En er zijn ook filosofischer antwoorden.