NASA ontdekt opnieuw honderden kandidaat-planeten, tien in "leefbare zone"

Archiefbeeld.
AP Archiefbeeld.
Ruimtetelescoop Kepler heeft nog eens 219 potentiële planeten in andere stelsels ontdekt. Tien daarvan zijn rotsachtig, net als de aarde, en staan op zo'n afstand van hun ster dat er misschien leven mogelijk is. Ze staan in de "leefbare zone". Waarschijnlijk is er het niet te warm en niet te koud, maar precies goed. Het wordt ook wel het Goudlokje-gebied genoemd.

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft de nieuwe stand vandaag naar buiten gebracht. Buiten ons zonnestelsel, dat acht planeten telt, zijn inmiddels al 2.335 planeten gevonden. Daarnaast zijn er ongeveer evenveel kandidaat-planeten, waarvan het bestaan nog niet onomstotelijk vaststaat. Zeker dertig en mogelijk vijftig planeten lijken op de aarde en zitten in de juiste zone.

De Kepler werd in 2009 gelanceerd. De telescoop meet het licht van ongeveer 100.000 sterren, in een klein stukje van het heelal. Als een planeet voor de ster langs gaat, ziet de Kepler dat het licht iets minder fel wordt.

• Bob Nalyd

Daniel de man van de zevende dag!

• Daniel Corstjens

Waarom zou alles zo ver uiteen liggen,dat zal wel een reden hebben! De natuur wil niet dat wij andere planeten besmetten!

• Murat Kaplan

De mens zal het nooit halen naar een ander plabeet te gaan,we kunnen nu nog niet naar de maan gaan!

• F J

Ik heb niet de minste twijfel dat er alleen al in dit universum miljoenen andere beschavingen/levensvormen en biotopen zijn. Dat er ook al vele uitgestorven zijn en andere nog moeten ontstaan.

• Dimi Wie weet da