Wetenschappers slagen erin CO2 om te zetten in elektriciteit

REUTERS
In hun zoektocht naar een duurzame energiebron zijn Amerikaanse wetenschappers erin geslaagd koolstofdioxide (CO2) om te zetten in elektriciteit. Ze ontwikkelden een aluminium-koolstofdioxide-batterij, die via elektrochemische reacties de CO2 afbreekt en tegelijk energie produceert.

Om de impact van het gebruik van fossiele brandstoffen te verminderen, werken verschillende onderzoeksteams aan manieren om CO2 chemisch op te vangen. Die kan dan herbruikt worden, of wordt opgeslagen in ondergrondse reservoirs waardoor het gas niet in de atmosfeer terechtkomt.

In een nieuwe studie, die verscheen in Science Advances, hebben onderzoekers van Cornell University een nieuwe methode ontwikkeld die niet alleen CO2 opvangt, maar ook omzet in elektrische energie.

Commercieel

Professor Lynden Archer en doctoraatstudent Wajdi Al Sadat creëerden een energiecel met aluminium en een mix van zuurstof en koolstofdioxide als tegengestelde polen. De elektrochemische reacties tussen beide polen zorgen ervoor dat de CO2 wordt afgezonderd, terwijl er intussen elektriciteit wordt geproduceerd. Tegelijk ontstaat er ook een waardevol bijproduct: oxalaat, een stof die onder andere wordt gebruikt in bleekmiddelen en om roest te verwijderen.

In de meeste methodes die tot nu toe ontwikkeld zijn, wordt CO2 opgevangen in vloeistoffen of vaste stoffen. Dat heeft belangrijke nadelen, zeggen de auteurs van de nieuwe studie. Een van de grootste obstakels om dergelijke methodes effectief toe te passen, is dat het gas gescheiden moet worden van die stof. "Dat kost 25 procent van de energieproductie van een centrale en is commercieel dus niet haalbaar."

De onderzoekers zien toepassingen voor hun batterij in energiecentrales, maar ook bijvoorbeeld in auto's

Gebruik in auto's

Volgens de onderzoekers is de energie van hun cel vergelijkbaar met die van bijvoorbeeld een lithium-ion-batterij, het type dat gebruikt wordt in smartphones en andere draagbare apparaten.

Naast het gebruik in energiecentrales zien de wetenschappers nog meer toepassingen voor hun energiecel. Ze denken bijvoorbeeld aan auto's die naast een verbrandingsmotor gebruikmaken van elektriciteit.

Toch is er nog wat werk aan de energiecel. Op dit moment is de binnenzijde van de batterij nog niet bestand tegen water. De onderzoekers zijn op zoek naar een oplossing voor dat probleem.