Waar is de olie van de Deepwater Horizon naartoe?

EPA In 2010 vond een explosie plaats op het boorplatform. Twee dagen later zonk het.
Ruim vier jaar na de ontploffing op het olieplatform Deepwater Horizon in de Mexicaanse Golf, is er nog veel onduidelijkheid over de impact van de milieuramp. De VS schatten de omvang van het olielek op bijna 5 miljoen vaten, of ongeveer 780 miljoen liter. Waar al die liters naartoe gevloeid zijn, is niet geweten. Wetenschappers zijn er tot nu toe in geslaagd een gebied van ruim 3.200 vierkante kilometer te identificeren waar 4 tot 31 procent van de geloosde olie werd afgezet.

Boringen in het Macondo-olieveld waren ruim twee maanden bezig, toen het platform op 20 april 2010 op zo'n 80 kilometer van de Amerikaanse kust explodeerde. Elf bemanningsleden kwamen daarbij om het leven. Twee dagen later zonk het boorplatform en ontstond een grote olievlek in de Mexicaanse Golf.

Wetenschappers proberen sindsdien de impact van de milieuramp, de grootste in de Amerikaanse geschiedenis, in kaart te brengen. Onderzoekers van de universiteit van Californië en het Woods Hole Oceanographic Institute zijn erin geslaagd de 'route' in kaart te brengen die de geloosde olie afgelegd heeft. Hun bevindingen verschenen in in het vakblad Proceedings of the National Academy of Sciences.

De onderzoekers gebruikten gegevens van de National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA), die 3.000 stalen verzamelde op 534 locaties, om een gebied van ruim 3.200 vierkante kilometer op de zeebodem te lokaliseren waar 4 tot 31 procent van de geloosde olie terechtkwam.

Zeekoraal

Het olielek veroorzaakte dunne afzettingen die het meest intensief zijn op 40 kilometer ten zuidwesten van het Macondo-olieveld. De olie werd eerst in het oceaanwater verspreid werd en zakte daarna naar de bodem, zonder ooit het oppervlak te bereiken. "Het patroon op de bodem lijkt op een schaduw van minuscule oliedruppeltjes, die op een diepte van 1.000 meter werden rondgevoerd door de stroming", klinkt het. "Een combinatie van scheikunde, fysica en biologie deed de druppeltjes nog eens 300 meter dalen, tot ze op de zeebodem terechtkwamen."

Het team heeft enkele 'hotspots' gelokaliseerd in de nabijheid van beschadigd zeekoraal. Volgens de onderzoekers is dit het bewijs dat de koralen beschadigd werden door de olie van de Deepwater Horizon, wat tot nu toe gecontesteerd werd.

De studie onderzocht slechts een beperkt gebied in de oceaan. De onderzoekers vermoeden dat er ook olie terechtkwam buiten het studiegebied, die nog niet ontdekt is omwille van de onregelmatige afzettingen. Deze analyse verschaft een eerste zicht op de gevolgen van de ramp, maar zolang de overige 70 procent van de olie niet gelokaliseerd is, blijft de ware impact een mysterie.