Ga naar de mobiele website
^ Top

Tegen 2100 begint de lente vijf weken vroeger

Thinkstock
Buiten schijnt na een lange en koude winter eindelijk het zonnetje. Voor de meeste mensen is het begin van de lente een verademing. Tegen het einde van deze eeuw moeten we mogelijk niet zo lang meer wachten. Volgens een Amerikaanse studie kan de lente tegen 2100 in het noorden van de VS vijf weken vroeger beginnen en een week vroeger in de zuidelijke staten.

Wellicht klinkt dit als muziek in de oren, voor de natuur heeft deze evolutie grote gevolgen. Ons ecosysteem heeft zich immers over enkele duizenden jaren ontwikkeld en nu verandert het hele klimaat in enkele decennia tijd, waarschuwt onderzoeker David Medvigy van Princeton University. De ene soort zal zich vlotter aanpassen dan de andere. Daardoor wordt het verband tussen dieren en hun belangrijkste voedselbronnen verbroken. De evolutie, die de wetenschappers vaststelden door het bestuderen van de eerste bladeren aan de bomen, wordt net als extreem weer beïnvloed door de opwarming van de planeet.

Het idee van een vervroegde lente is niet nieuw. Uit studies blijkt dat in de VS de lente sinds 30 jaar geleden al gemiddeld drie dagen eerder van start gaat. Het is echter de eerste keer dat een studie een fenomeen zo grondig behandelt. Met steun en gegevens van de 'National Oceanic and Atmospheric Administration' (NOAA) hebben Medvigy en zijn collega's modellen opgesteld over de invloed van de temperatuur op bladgroei in de laatste negen decennia. Hun conclusie is eenvoudig: wanneer het warmer wordt, zullen de eerste bladeren van het seizoen vroeger verschijnen.

ap
getty
epa

Opvallend is dat er grote verschillen tussen bepaalde streken bestaan. Gemiddeld zou de lente twee weken eerder kunnen beginnen, maar op sommige plaatsen gaat het over een maand en elders maar over zeven dagen. Het hangt immers ook van de boomsoorten af. Op termijn zouden noordelijke gebieden veel kenmerken van het zuiden beginnen vertonen en ook de ecosystemen zullen meer overeenkomsten hebben. Hoe dan ook zal het gedrag van veel vogels en insecten veranderen.

Een andere vraag is wat er met de herfst zal gebeuren. Als dat seizoen dan ook later zou beginnen, wordt de bloeiperiode nog langer. Ook dat zal ecoystemen weer gaan verstoren. Het is volgens de wetenschappers dan ook belangrijk dat we meer te weten komen over het effect van het klimaat op ecosystemen.

ap