Stadsbewoners willen schone lockdownlucht houden

BELGA
Europese stedelingen willen niet terug naar de luchtvervuiling voor de corona-uitbraak, blijkt uit een opiniepeiling in zes lidstaten. Een grote meerderheid steunt ingrijpende veranderingen in de publieke ruimte, openbaar vervoer en zelfs een verbod op vervuilende voertuigen.

De lockdowns in heel Europa deden het niveau van luchtvervuiling door verkeer en andere bronnen in veel steden kelderen. In China is inmiddels gebleken hoe snel de vervuiling opnieuw kan aantrekken als de beperkende maatregelen worden afgebouwd.

Een grote meerderheid van de Europese stedelingen wil zo’n scenario vermijden, blijkt uit een opiniepeiling bij 7.545 stedelingen in Italië, Spanje, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en ook België. Bijna twee op de drie mensen (64 procent) zegt niet terug te willen naar de vervuilingsniveaus van vóór de lockdown.

Beschermingsmaatregelen

Ongeveer hetzelfde percentage (68 procent) is het erover eens dat steden maatregelen moeten nemen om burgers te beschermen tegen luchtverontreiniging, ook al moeten daarvoor vervuilende auto’s geweerd worden uit de stadscentra. Opvallend genoeg is daarvoor ook onder de automobilisten zelf een meerderheid te vinden van 63 procent.

Photo News

Een nog grotere meerderheid (74 procent) is gewonnen voor ingrepen in de openbare ruimte ten voordele van wandelen, fietsen en openbaar vervoer. Amper 1 op 10 bevraagden verzet zich tegen dergelijke ingrepen.

Vanwege het potentiële besmettingsgevaar is er terughoudendheid om het openbaar vervoer te gebruiken bij regelmatige gebruikers van bussen en treinen. Hygiëne blijkt een dealbreaker: vier op de vijf mensen (81 procent) die voornamelijk gebruik maakten van het openbaar vervoer vóór de pandemie zijn bereid terug te keren, maar een grote meerderheid doet dat enkel als er voldoende hygiënemaatregelen worden genomen om besmetting met Covid-19 te voorkomen.

“Schone lucht geproefd”

“Mensen hebben diep adem gehaald en schone lucht geproefd, en die willen ze houden”, zegt Sascha Marschang, secretaris-generaal van de European Public Health Alliance (EPHA). “De onzichtbare moordenaar is zichtbaar geworden: luchtvervuiling maakte ons ziek, verergerde de pandemie en trof de meest behoeftigen het hardst. Een verkeerssysteem zonder vervuiling in de steden ontwerpen om ongelijkheid te verminderen kan niet langer wachten.”

Ook William Todts, directeur van de ngo Transport & Environment (T&E), ziet een duidelijk signaal in de resultaten van de opiniepeiling. “Europeanen eisen meer fietspaden, veiliger openbaar vervoer en minder vervuilende auto’s”, zegt hij. “De burgemeesters van Parijs, Brussel en Londen bouwen op dit krachtige publieke draagvlak door de fietspaden uit te breiden en de lage-emissiezones in te stellen. De uitdaging is nu om deze tijdelijke duurzame maatregelen permanent te maken, vervuilende auto’s te vervangen door gedeelde, elektrische voertuigen en andere steden te laten volgen.”

Lees ook: Nu de mensenwereld stilstaat, leeft de natuur wereldwijd op (+)




6 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • piet devlieger

    Misschien eerst eens beginnen met de grootste vervuilers te bannen ? Houtkachels, vliegtuigen, vrachtwagens... maar vooraleer dat gebeurt zal het nog vaak pasen worden.

  • Danny Govaerts

    Moeten steden in de toekomst elke nieuwe uitbreiding van industrie Of bureel plaatsen in de omgeving weigeren. Zo dat een stad enkel nog gebruikt wordt om te wonen en te ontspannen. .!.!!elke vorm van industrie geweerd worden!? MAAR lagen die niet aan het ontstaan van steden.

  • Leo Kaya

    Haal de kantoren en bedrijven uit de stadscentra en plaats ze aan de rand. Verhinder dat er rond gebouwd wordt zodat ze vlot bereikbaar zijn voor mensen van de stad en van de buiten. En zo moeten alleen de inwoners, toeristen en bezoek in de stad zijn, forenzen niet meer. Biedt gratis openbaar vervoer aan voor iedereen die in de stad wil bewegen en schaf elke taks op de auto af voor mensen van de buiten. Zo kan het openbaar, maar ook het privé vervoer het meest efficiënt ingezet worden.

  • Annie Broeckx

    Dan moeten die stedelingen hun auto maar verkopen en aan de baas een fiets of een abonnement voor het openbaar vervoer vragen.Hun wagens zijn dan ook niet meer welkom buiten hun steden.

  • Rudy Van Daele

    Geen winkelstraten meer , geen kantoren , geen auto's enkel nog fietsers het zal echt gezellig worden. Alles zal online besteld worden men beseft niet waar men mee bezig is.