Onderzoeksteam aan KU Leuven ontwikkelt zonnepaneel dat waterstofgas produceert

Johan Martens (midden) en zijn team slaagden er voor het eerst in om met een zonnepaneel zonlicht rechtstreeks om te zetten in waterstofgas.
KU Leuven Johan Martens (midden) en zijn team slaagden er voor het eerst in om met een zonnepaneel zonlicht rechtstreeks om te zetten in waterstofgas.
Een team bio-ingenieurs van de KU Leuven is er voor het eerst in geslaagd om met een zonnepaneel en wat waterdamp rechtstreeks waterstofgas te maken: een alles-in-één-systeem dat ook nog eens CO2-neutraal is. Twintig van zulke innovatieve zonnepanelen zouden voldoende zijn om het gemiddelde gezin een jaar lang te voorzien van stroom en warmte.

Waterstofgas (H2) is uniek omdat het een groene waterstof is en geen broeikasgassen vrijgeeft. De voorwaarde is wel dat de energie waarmee waterstofgas wordt opgewekt, zuiver is. H2 ontstaat immers door elektriciteit doorheen water te sturen (elektrolyse).

Wat waterstofgas nog bijzonderder maakt, is dat het energie opslaat en dus gebruikt kan worden als een soort van batterij. Bij zonnepanelen is het een pak moeilijker om het overschot aan energie op te slaan.

Economisch onaantrekkelijk

Wel zouden de overschotten van zonne-energie gebruikt kunnen worden om vervolgens waterstofgas te creëren. Het enige nadeel: tot 70 procent van de elektriciteit afkomstig van zonnepanelen gaat verloren. Daarmee ligt het rendement (30 procent) veel lager dan het rendement van gascentrales (60 procent) wat de techniek om waterstofgas te creëren economisch veel onaantrekkelijker maakte dan het gebruik van fossiele brandstoffen.

Dat was tenminste zo totdat het onderzoeksteam van de KU Leuven erin slaagde om zonlicht en waterdamp rechtstreeks om te zetten in waterstofgas, een techniek waarbij er geen energie verkwist wordt. “Het is een unieke combinatie van fysica en chemie”, zegt Johan Martens, professor aan de KU Leuven en een van de onderzoeksleiders, tijdens het radioprogramma De Ochtend van Radio 1. 

In principe is dit toestel zelfs bruikbaar in de woestijn, want ook daar zit in elke kubieke meter lucht ongeveer vijf gram water.

Johan Martens, professor aan de KU Leuven en een van de onderzoeksleiders

Hoe gaat het in zijn werk?

Het chemisch element waterstof (H) is een energiedrager en een dankbaar element aangezien het overal aanwezig is. Maar liefst 90 procent van alle atomen in het heelal zijn waterstofatomen. Het element komt wel maar zelden in zijn zuivere vorm voor omdat het zich in de atmosfeer al snel aan andere atomen waaronder zuurstof (O2) zal binden. En zo ontstaat bijvoorbeeld H2O, in het Nederlands gewoon water genoemd. 

Wordt die chemische verbinding terug opgesplitst, kan waterstofgas (H2) vrijkomen. En dat gebeurt tot op heden voornamelijk in de petrochemie bij het bewerken van aardgas. Daarbij komt er olie en gas aan te pas wat niet zo goed is voor het milieu. 

De nieuwe panelen zetten 15 procent van het zonlicht onmiddellijk om in waterstofgas. Het resultaat: waterstofgas, warmte én duurzame energie. Het water dat het toestel nodig heeft, haalt het uit de lucht en geeft het ook weer af aan de lucht. “In principe is dit toestel zelfs bruikbaar in de woestijn, want ook daar zit in elke kubieke meter lucht ongeveer vijf gram water”, aldus professor Johan Martens.




27 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Albert De Vries

    Hyundai, Toyota, Honda, Audi, Mercedes-Benz en nog andere automerken hebben of brengen binnenkort wagens op de markt die rechtstreeks of via een brandstofcel rijden op waterstof. En er zijn projecten als Power-to-Gas voor het bufferen van grote hoeveelheden elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen. Waterstof, in kleine volumes (gecomprimeerd) een grote capaciteit voor de opslag van energie en opslag in voertuigen gasvormig onder druk (350/700 bar)

  • Luc Janssens

    Is dit de missing link voor duurzame energie? Waarom worden hier niet meer middelen ingezet? Dit ziet er toch veel belovend uit. Waarom moet het nog 2 jaar getest worden en kan het niet vlugger in productie gezet worden. Ons klimaat zou er wel bij varen.

  • Yves Steenssens

    @Erik Woeter Deze methode is inderdaad al lang gekend , maar nu met zonnepaneel. Maar eerst moeten we dringend een halt toeroepen aan onze kwaal om astronomische energieverspilling , de autokeuring .Een jaarlijkse rij van 25 km tankwagens om gans ons wagenpark op overvolle wegen naar de 78 stationnetjes te verplaatsen .In Canada minder dan 200 doden minder dan hier en geen autokeuring …..

  • mich lee

    Gilbert Vermeersch, investeren in onderzoek naar de productie van waterstof is ok. Investeren in waterstof nu is dat niet. Waterstof wordt momenteel immers uit gas gehaald, en is dus een fossiele brandstof. Elke brandstofcel die commercieel wordt verkocht werkt immers op aardgas.

  • mich lee

    Peter Janssens, ken je iets van scheikunde. Als we waterstof uit de lucht halen wordt de lucht droger, maar droge lucht neemt ook sneller vocht op dan vochtige lucht. En de waterstof komt terug op de weg of lucht bij de omzetting naar elektriciteit. Dan wordt dat immers terug water. Uiteindelijk isn dat een 0 operatie voor H2O