Nucleaire lobby start mediaoffensief

UNKNOWN

Het Nucleair Forum, de koepel van nucleaire firma's in ons land, start met een mediacampagne die de voordelen van kernenergie moet belichten. Het is de eerste campagne in haar soort. Greenpeace broedt op een tegencampagne, schrijven De Morgen en De Tijd.

Het Nucleair Forum is de in 1972 opgerichte beroepsvereniging van instellingen en bedrijven die werken met kernenergie in ons land. De koepel verenigt bedrijven als Tractebel en Electrabel maar ook het SCK in Mol. De jongste jaren legt het Forum zich toe op actieve lobbying en daar is nu voor het eerst een mediacampagne van gekomen.

Doorzichtig
"Het is vrij doorzichtig wie er achter deze campagne schuilgaat", reageert Jan Van de Putte, campagneleider klimaat bij Greenpeace. "Het Forum groepeert vooral bedrijven uit de Suezgroep. Voor hen is het een kleine moeite om een pr-campagne te houden, als je ziet wat ze te verliezen hebben bij een mogelijke kernuitstap. Vandaag worden in België alle voordelen van kernenergie geprivatiseerd in de vorm van een onterechte winst van 1 miljard euro per jaar, terwijl de nadelen - de risico's en het afvalbeheer - voor de gemeenschap zijn."

Greenpeace broedt op een tegencampagne. Van de Putte: "De positieve wind over kernenergie is een pr-fabricaat. Kernenergie is op zijn retour. De nieuwe centrales in Finland en Frankrijk zijn financiële fiasco's. Dat betekent dat kernenergie niet alleen minder snel groeit dan alternatieve energie, maar ook duurder wordt." (belga/sps)