Noorwegen legt uitstootnormen op aan cruiseschepen

Het cruiseschip Queen Mary 2 in de haven van het Noorse Bergen.
AP Het cruiseschip Queen Mary 2 in de haven van het Noorse Bergen.
Sinds vandaag gelden in Noorwegen nieuwe milieuregels voor cruiseschepen die de Noorse fjorden aandoen. Schepen mogen geen afvalwater meer lozen of afval verbranden in fjorden die beschermd zijn als werelderfgoed. 

Cruiseschepen worden ook onderworpen aan limieten voor de uitstoot van zwaveldioxide en stikstofoxide, die in de toekomst meermaals strenger gemaakt zullen worden. Tegen 2026 moeten de fjorden zelfs uitstootvrij zijn, aldus minister van Milieu Ola Elvestuen.

De strengere regels komen er na een onderzoek van het Noorse scheepvaartdirectoraat. Dat wees uit dat cruiseschepen met name in de zomer verantwoordelijk zijn voor grote uitstoothoeveelheden in de fjorden. "De nieuwe regels zijn een belangrijke bijdrage voor een milieuvriendelijke scheepvaart", zegt Elvestuen. "Daardoor worden de emissies van het cruisverkeer in de lucht en het water van de wereldergoedfjorden verminderd.”

In Noorwegen zijn de Nærøyfjord, Aurlandsfjord, Geirangerfjord, Sunnylvsfjorden en Tafjorden erkend als werelderfgoed. Het scheepvaartdirectoraat bekijkt nu of het nodig is om de nieuwe regels ook naar andere fjorden uit te breiden.




12 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • raf peeters

    @Ferdinand Engelbeen,je voorbeeld slaat op niks ,wat is dan je uitleg met een containerschip waar er maar 30 man bemanning op zit ,de vervuiling of er nu 5000 of 30 op schip zit ,feit 13 ton blijft 13 ton/per uur en je moet dit zien op de tijd dat de vervuiling gebeurd,deze schepen varen op zware stookolie,denk je nu werkelijk dat ze op zuivere stookolie varen?.Ga eens kijken Ooster Schelde of kanaal Gent Terneuzen wat er uit zo'n bengel zijn schouw komt.

  • Ferdinand Engelbeen

    Jef Staepelaere, sorry, maar dat is fysiek onmogelijk: als je tegen wind in vaart met windmolens, dan vaart zo'n schip achteruit: De luchtweerstand die de windmolens omzetten naar energie is groter dan de voortstuwing die je met de schroef kan opwekken om vooruit te varen... Als je met wind mee vaart, dan kan je beter een zeil spannen, dan vang je de volle wind zonder alle energieverliezen onderweg van windmolen naar schroef...

  • Ferdinand Engelbeen

    Raf Peeters, schepen zijn verplicht om in de havens zwavelarme diesel te gebruiken, de LEZ zone voor schepen in Antwerpen bestaat al langer dan die voor auto's. Bovendien is die zone ondertussen uitgebreid tot de hele Schelde en de Noordzee tot voorbij het Kanaal. Verder is 13 ton/uur voor 5000 passagiers en bemanning slechts 2,6 liter per uur per passagier. Hoe zuinig is jouw diesel?

  • Jef Staepelaere

    Een Fins bedrijf gaat schepen met hulpaandrijving van windturbines bouwen. Dit is reeds ergens rond 1930 uitgevonden maar nu echt in praktijk gebracht. Cousteau had ook zo'n schip in 1985, de "Alcyone".

  • Els Pauwels

    Eschepen op zonneenergie zal wel niet realistisch zijn zeker?