Nederland test waterstoftrein tussen Groningen en Leeuwarden

De ‘Coradia iLint’ zal na Duitsland ook in Nederland getest worden.
EPA De ‘Coradia iLint’ zal na Duitsland ook in Nederland getest worden.
Tussen de Nederlandse steden Groningen en Leeuwarden zal begin volgend jaar een trein rijden die wordt voortgestuwd door waterstofcellen. Het gaat om een proef van twee weken waarbij een emissieloze trein met snelheden tot wel 140 kilometer per uur over het spoor moet razen.

De Coradia iLint, zoals de trein heet, wordt al in Duitsland getest. Het is volgens de makers de eerste trein die volledig op waterstofcellen rijdt. Naast de Franse maker van de trein Alstom en het Nederlandse openbaarvervoerbedrijf Arriva zijn ook de provincie Groningen, spoorwegbeheerder ProRail en energiebedrijf Engie betrokken bij de test.

Doel van de proef, die in het eerste kwart van 2020 moet plaatsvinden, is om te laten zien dat waterstoftreinen een gangbaar alternatief kunnen zijn op spoortrajecten waar nu nog dieseltreinen rijden. Nederland telt volgens de initiatiefnemers zo'n 1.000 kilometer spoor zonder elektrische bovenleidingen.




9 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Alfons Hendrickx

    Hopelijk word dat de toekomst voor energie en stoppen de de gedachten over electr vervoer we komen nu al tekort aan electr en de prijs zal ook beter zijn

  • Albert Hendrix

    Waterstof is de toekomst.

  • Nik Scherens

    Top, waterstof zal het worden in de toekomst. Electische wagens met baterijen zal niet lukken, te weinig grondstoffen voor batterijen. Nog net even zoeken hoe ze dit nog kunnen belasten, want waterstof zouden we thuis zelf kunnen maken.

  • Davey Elberts

    Wat een onzin dit allemaal. Steek dat geld liever in belangrijkere zaken. De treinen rijden al allemaal elektrisch en dat is wat mij betreft al wel prima.

  • FRIEDA VAN KEYMEULEN

    Duitsland, Zweden en nu ook Nederland hebben [al dan niet zeer laat] begrepen dat dit voor de nabije toekomst het enig goede alternatief is. De technische plannen liggen al zeker tien [verloren] jaren in de schuif van de auto industrie, maar die had en heeft nog steeds andere interesses.