In deze Britse stad is over een jaar geen enkele dieselauto meer welkom

De uitlaatpijp van een dieselwagen in de file. Archiefbeeld.
AP De uitlaatpijp van een dieselwagen in de file. Archiefbeeld.
Londen is streng voor auto's met vervuilende motoren, maar de Britse stad Bristol maakt het helemaal bont. Over een jaar zijn daar helemaal geen dieselmotoren meer welkom.

Dat komt door de ernstige stikstof(dioxide)vervuiling, die ervoor zorgt dat in Groot-Brittannië jaarlijks 23.500 mensen vroegtijdig overlijden. Het heeft ertoe geleid dat maar liefst 36 van de 43 regionale overheden worden gedwongen tot actie over te gaan om het NO2-gehalte terug te dringen.

Slechts zeven van deze overheden hebben een stikstofgehalte dat niet als ‘zeer hoog’ kan worden omschreven. NO2 veroorzaakt vooral longproblemen, van astma tot kanker. Bovendien draagt een hoge stikstofconcentratie in de lucht bij aan de vorming van ozon en fijnstof, die tot veel ernstiger gezondheidsproblemen leiden. 

De Britse steden zoeken naar oplossingen, maar Bristol is er al uit. Volgens de autoriteiten aldaar is de dieselmotor de bron van alle kwaad en dus worden vanaf 2021 alle dieselvoertuigen tussen 7 uur ’s morgens en 3 uur in de namiddag niet meer in de stad of op de snelwegen rond de stad mogen rijden. 

Alleen taxi’s en hulpverleners mogen met hun diesels nog de stad in. Andere partijen kunnen tijdelijk een ontheffing aanschaffen. Om minder kapitaalkrachtige inwoners met een dieselauto tegemoet te komen, verleent Bristol hen een financiële genoegdoening wanneer zij hun dieselauto willen inruilen voor een benzinevariant.

Greenpeace-activisten protesteren om het recht op schone lucht bij een protest tegen dieselmotoren in het Duitse Stuttgart vorig jaar.
AFP Greenpeace-activisten protesteren om het recht op schone lucht bij een protest tegen dieselmotoren in het Duitse Stuttgart vorig jaar.



19 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Rik Kleinmond

    een benzinne variant is geen haar beter tenzy hy rydt op CNG.

  • Dominik Martens

    Recht op schone lucht, maar einde van het klimaat. Dit door extreem vervuilende benzines en gaswagens

  • Karel Delcroix

    Net als Antwerpen dat zich een groen elan probeert aan te meten met zijn lage emissiezone en tegelijkertijd niets doet aan de ring die door de stad loopt, de vervuilende haven en de sterk vervuilende cruiseschepen die midden in de stad aanleggen. Een mooi initiatief dat verworden is tot een mechanisme om geld uit de zakken te halen.

  • luc vanessa

    allen wegblijven , als de winkels en horeca zal moeten sluiten van weg wegblijven kopers zullen ze blij zijn met de diesels ! de nieuwe diesel zijn minder vervuilend dan de benzine motors en zelfs als de moto's

  • patrice nuyts

    Benzine produceert minder NOx, waarom zit op mijn oldtimer van 1982 die nog in Californie gereden heeft dan een naverbranding om de NOx uitstoot te verminderen ? Geen enkele Europese wagen had dit , waarom ? Lobbywerk ?