Hoe kan het dat de luchtvaart bij alle internationale klimaatakkoorden altijd buiten schot blijft?

Condensstrepen, deels verwaaid in de lucht.
Raymond Rutting / de Volkskrant Condensstrepen, deels verwaaid in de lucht.
Ook op de klimaattop in Katowice zullen geen dwingende afspraken worden gemaakt om de CO2-uitstoot van de luchtvaart te beperken. Hoe kan het dat deze grote vervuiler bij alle internationale klimaatakkoorden altijd buiten schot blijft?

Vanwege de ambtelijke taal vergt het wat lezen tussen de ­regels door. Maar de brief die de ­ Nederlandse regering op 9 maart van dit jaar naar de VN-organisatie voor de burgerluchtvaart in Mon­treal stuurt, liegt er niet om. Of de hoogste baas van de ICAO, secretaris-generaal Fang Liu, ervoor wil waken dat er geen bal meer verandert aan Corsia.

Dat acroniem staat voor de Carbon Offsetting and Reduction Scheme for ­International Aviation. Het is een plan waarmee de mondiale luchtvaart haar steentje wil bijdragen aan de redding van de planeet. De luchtvaart is nu nog een relatief kleine bron van CO2-uitstoot, 2 à 3 procent mondiaal. Maar zonder beteugeling neemt de sector in 2050 mogelijk wel 27 procent van de totale uitstoot voor zijn rekening. Maatregelen als Corsia zijn dus hard nodig.

Je hebt 8% van dit artikel gelezen




14 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Peter Smeets

    3%. Dan vervuilt de auto maar 1%. Hoe geloofwaardig kom je als krant of over?

  • Lucien Mertens

    Dat is héél simpel, domme vraag zelfs, men wéét gewoon dat het op batterijtjes en/of zonnepanelen niet lukt...en dat geldt ook voor container en andere joekels van schepen. Zelfs bij het internationale vrachtvervoer op wielen is de mooie propere droom eigenlijk maar een fata morgana. Wie gaat dus alweer het gelag betalen?! Juist, Jantje met de Pet... In België kan men misschien alvast beginnen met de btw op brandstof op te trekken naar 41%...daar zijn ze, vooral in België, nl heel goed in.

  • Bob Bedford

    2à3 % van de totale uitstoot, dat gelooft toch niemand als je weet dat er in Londen Heathrow meer dan 1000 vliegtuigen per dag opstijgen en dat elk vliegtuig twee ton brandstof nodig heeft om gewoon maar om op te stijgen en boven de wolken te geraken ! En dat is maar één luchthaven...

  • Henri Troyat

    Heel simpel, men wil het volk koest houden en dat kan alleen wanneer ze nog goedkoop op vakantie kunnen gaan. Waarom denk je dat Erasmus voor studenten in het leven is geroepen? Gewoon op kap van de modale burger een Europees reisagentschap dat de jonge mensen enthousiast maakt voor het Europees project. Denk je nu echt dat die in het buitenland studeren? Ken er een aantal die bij buren gelogeerd hebben. Fuiven, fuiven en nog eens fuiven. Leve Europa.

  • jo vandenberghe

    De echt grote vervuilers laten ze gewoon doen,vliegtuigen,boten,vrachtwagens,industriele installaties.Neen het moet de man in de straat zijn die voor alles moet opdraaien.Iets klopt er niet!