Hoe Apple-CEO Tim Cook u beter wil laten douchen

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.
Nebia, een startup die douchekoppen ontwikkelt, kan onder andere Apple-CEO  Tim Cook en voormalig Google-CEO en huidig Alphabet-voorzitter Eric Schmidt tot haar investeerders rekenen. Maar wat maakt de douchekop van dit bedrijfje nu zo populair?

De douchekop van Nebia breekt waterdruppels in duizenden kleinere exemplaren. Zo ontstaat er een soort nevel, die een groter oppervlak bereikt.

De startup mikt naast een aangenamere douche-ervaring ook op het besparen van water. Volgens Nebia verbruikt haar douchekop tot 70 procent minder dan een klassiek exemplaar. Voor een douchebeurt zou slechts ongeveer 23 liter water nodig zijn, in plaats van ongeveer 76 liter bij een gewone douchekop.

"Innovatief en elegant"

Volgens Wendy Schmidt, voorzitter van de Schmidt-stichting, heeft de douchetechnologie van Nebia erg veel potentieel. "Het product is innovatief en elegant, en kan een grote impact hebben op het waterverbruik - niet enkel in Californië waar we getroffen worden door droogte, maar overal ter wereld waar waterbronnen beperkt zijn."

Apple wilde niet reageren op het nieuws, schrijft The New York Times, maar bevestigde wel dat het om een privé-investering van zijn CEO Tim Cook gaat.

Het product is innovatief en elegant, en kan een grote impact hebben op het waterverbruik - niet enkel in Californië waar we getroffen worden door droogte, maar overal ter wereld waar waterbronnen beperkt zijn

Investeerder Wendy Schmidt

Kleedkamers van Apple

Nebia test haar douchekoppen sinds oktober in kleedkamers op campussen van onder andere Apple, Google en Stanford Universiteit. New York Times-journalist Brian X. Chen, die zelf een proefexemplaar mocht testen, is alleszins niet bijster enthousiast. "De douchekop produceert een soort mistige spray die me onderdompelt in water, in tegenstelling tot traditionele douchekoppen die waterstralen onder hoge druk over me heen spuiten", aldus Chen. "Het maakt mijn haar plat en doet het niet echt meewerken, al voelt mijn huid wel zacht en ontspannen."

Hoeveel geldt de startup tot nog toe heeft ingezameld, wil Nebia niet kwijt. Maar wie zelf wil bijdragen, kan dat via crowdfundingwebsite Kickstarter. Nebia wilde er 100.000 dollar inzamelen, maar klokt ondertussen al bijna af op 1 miljoen dollar.

De eerste douchekoppen moeten in de lente van volgend jaar op de markt komen.

rv