Hamburg zet verbod op dieselauto's door

DPA
Hamburg, de op één na grootste stad van Duitsland,  neemt het voortouw waar het gaat om de verbanning van diesels uit binnensteden. Personenauto's en vrachtverkeer met een dieselmotor zijn straks niet langer welkom op de Max Brauer Allee en op een 1,7 kilometer lang deel van de Stresemannstraße, beide in het centrum van de havenstad.

Duitse steden hebben momenteel met veel druk vanuit de overheid te maken. De steden kennen veel vervuiling en moeten er alles aan doen om de emissies terug te dringen. Hoe Hamburg de dieselban concreet gaat aanpakken is aan de rechter. Die moet nog bepalen of enkel diesels met een Euro 5-motor of ook diesels met een Euro 6-motor onder de maatregel vallen. De laatste categorie zijn veruit de meeste diesels.

Geen boete

Eind deze week komt de rechter met een uitspraak. Dan zal de nieuwe maatregel ook van kracht gaan. Wie zich toch met een vervuilende diesel in ‘het verboden gebied’ begeeft, hoeft echter geen boete te verwachten. In eerste instantie wil Hamburg alertheid creëren onder inwoners en bezoekers van de stad. Pas na verloop van tijd zal er een boetesysteem komen voor overtredingen. 

Bevestiging

Stadspersoneel is al enige dagen bezig de benodigde borden en markeringen aan te brengen. In totaal gaat het om 49 verbodsborden en 55 omleidingsaanduidingen. Wanneer het verbod precies in zal gaan, is nog niet duidelijk. Het stadsbestuur zegt nog op een schriftelijke bevestiging te wachten van de uitspraak van de rechtbank van Leipzig. Die oordeelde in februari dat dergelijke rijverboden wettelijk zijn toegestaan. De verwachting is dat die brief net voor of na Pinksteren binnen zal komen. 




30 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Maria Wynendaele

    @ angelo de vie een euro 5 is gewoon een euro 4 met een filter in die niet werkt . Gewoon de uitlaatnorm verstrengen wie er niet aan voldoet zet zijn auto aan de kant ,maar dit ook voor bussen en vrachtwagens ,de voedselprijzen zullen heel wat stijgen wanneer nieuwe gas aangedreven vrachtwagens moeten worden aangekocht. 2020norm 3 weg , 2025 norm 4 en 5 weg ; 2028 norm 6 weg , en nieuwe norm opleggen de norm 6.1 die bestaat reeds maar is schijn haalt zijn waarde niet.

  • Theo Schuermans

    Nand Nuyts je verteld onzin, in Mechelen is nog altijd geen lage emissiezone, maar eerst in 2020. Dat weten we omdat wij in Willebroek wonen en hangen af van Mechelen, dus hebben wij tot in 2020 geen lage emissie zone en kan onze dieselauto nog een jaar en half voort.

  • Theo Schuermans

    Dat ze dan maar een heel pak minder toeristen krijgen ook, sorry hoor, maar een diesel is nog altijd zuiniger en sterker. In ieder geval onze volgende auto wordt terug een diesel.

  • Jan Verstrepen

    Gewoon een nieuwe vorm van belastingen meer niet, en een diesel verbruik veel minder en gaat langer mee dus ook is de aanval op diesel om meer poen te pakken.

  • nand nuyts

    In Gent en Mechelen werkt de Lage-emissiezones goed, daar moet je betalen met vuile auto, en dan is de lucht ook zuiver raar maar waar.