Greenpeace en BBL roepen op om auto-industrie te laten betalen voor betere luchtkwaliteit

Beeld ter illustratie. Greenpeace en BBL roepen op om auto-industrie te laten betalen voor betere luchtkwaliteit.
i stock Beeld ter illustratie. Greenpeace en BBL roepen op om auto-industrie te laten betalen voor betere luchtkwaliteit.
Milieuorganisaties Bond Beter Leefmilieu (BBL) en Greenpeace roepen de overheid op om autoproducenten, net als in Duitsland, een bijdrage te laten leveren aan het luchtkwaliteitsbeleid. Die bijdrage kan dienen om meer sociale correcties te financieren bij lage-emissiezones en beter openbaar vervoer. 

BBL en Greenpeace stellen de auto-industrie in belangrijke mate verantwoordelijk voor de slechte luchtkwaliteit in ons land, die jaarlijks enkele duizenden vroegtijdige overlijdens veroorzaakt in België. Wagenbouwers hielden bewust schone technologie achter, zo bleek uit het Dieselgate-schandaal. Door hun gesjoemel rijden in Europa miljoenen Euro 5- en 6-dieselwagens rond die in realiteit meer vervuilen dan op papier, klinkt het. 

Daarom willen BBL en Greenpeace dat de Belgische overheid dus onderzoekt hoe ervoor gezorgd kan worden dat autofabrikanten "een stevige financiële bijdrage" leveren aan het luchtkwaliteitsbeleid. Ze wijzen erop dat de auto-industrie in Duitsland heeft ingestemd met een bijdrage van 250 miljoen euro aan een fonds voor gezonde lucht waar steden van kunnen gebruikmaken. "Vorige week bood Volkswagen voor het eerst compensatie aan Duitse eigenaars van gemanipuleerde auto's - tot 830 miljoen euro in totaal - maar in andere getroffen landen, zoals België, deed het bedrijf nog geen vergelijkbaar aanbod."

"Toenmalig minister Schauvliege sprak vlak na Dieselgate stoere taal over het verantwoordelijk houden van Volkswagen. We wachten hier intussen al bijna vijf jaar op. Wij vinden het niet meer dan normaal dat de autofabrikanten ook in ons land nu eindelijk de verantwoordelijkheid opnemen voor hun gesjoemel met onze gezondheid, en centen op tafel leggen voor sterker openbaar vervoer", besluit Joeri Thijs van Greenpeace in het persbericht. 

LEES OOK. Strengere EU-milieunorm maakt kleine stadsauto “onbetaalbaar”

LEES OOK. Elektrische auto nog altijd 10.000 euro duurder: prijsverschil zal niet snel verdwijnen, zeggen experts




25 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • dirk andelhofs

    Het is ondertussen zover gekomen dat we tegen schone lucht zijn.

  • Marcel Vanalderweireldt

    Betere luchtkwaliteit? Véél minder mensen op deze planeet... zou HET verschil maken binnen zo'n 50 jaar!

  • gustaaf Van Bever

    Wat uiteindelijk de wagen voor veel mensen onbetaalbaar zal maken of, geloof je dat de auto industrie dit voor eigen rekening zullen houden???

  • Guy Snoeckx

    Als de fabrikant in eerste instantie de juiste technologie had gebruikt, en de consument daar inderdaad voor doen betalen had, dan misschien zouden sommigen nu niet geforceerd worden een nieuwe wagen te kopen. Ik bedoel, echt? Ligt men er meer wakker van wat Greenpeace nu zegt dan wat de auto-industrie feitelijk uitgespookt heeft? En we weten verdomd allemaal goed dat wat we de lucht in blazen daar niet thuishoort. Triestige wereld.

  • Hubert Wouters

    BBL en Greenpeace vergeten wel dat de gewone consument uiteindelijk die bedragen moet ophoesten. De autoproducenten zullen dat op de consument verhalen.