Greenpeace: "Auto-industrie produceert meer broeikasgassen dan hele Europese Unie"

Beeld ter illustratie, een fabriek van Toyota in Derby.
REUTERS Beeld ter illustratie, een fabriek van Toyota in Derby.
De auto-industrie is een van de drijvende krachten achter de klimaatopwarming, met de constructeurs Volkswagen, Renault-Nissan en Toyota als grootste uitstoters van CO2. Dat zegt de milieuorganisatie Greenpeace in een nieuw rapport. Als we de opwarming van de aarde willen beperken tot 1,5 graden, moet de verkoop van wagens op fossiele brandstoffen, inclusief hybrides, tegen 2028 volledig stopgezet worden, herhaalt de organisatie.

Volgens het rapport "Crashing the climate: de auto-industrie als drijvende kracht achter de klimaatcrisis" was de wereldwijde auto-industrie vorig jaar verantwoordelijk voor 9 procent van de totale wereldwijde uitstoot van broeikasgas. "Ze was verantwoordelijk voor meer broeikasgasuitstoot dan de hele Europese Unie", aldus Joeri Thijs, expert duurzame mobiliteit bij Greenpeace België. En de in ons land verkochte auto's hebben een CO2-voetafdruk die overeenkomt met 24 procent van de Belgische uitstoot, klinkt het nog.

Greenpeace zegt vast te stellen dat bijna vier jaar na het klimaatakkoord van Parijs er nog niet veel in huis is gekomen van een overgang naar een meer klimaatvriendelijker transportsysteem. "Autobouwers lobbyen tegen strenge klimaatregelgeving, ze slagen er niet in de productie van zero-emissievoertuigen effectief op te drijven, en ze blijven het individuele gebruik en bezit van auto's promoten", klinkt het. 

Toekomst

Daarom moet de overheid maatregelen opleggen, aldus de milieuorganisatie. Want het is niet langer voldoende om auto's brandstofzuiniger te maken en hybride wagens te verbeteren. "Integendeel, ze stellen de fundamentele omslag uit die nodig is", zo staat in het rapport. Daar komt nog eens de steeds toenemende verkoop van SUV's, zwaardere auto's die meer CO2 uitstoten, bij. Zij maken in Europa een derde en in de VS ruim twee derde van de markt uit. 

De noodzakelijke omslag begint volgens Greenpeace met een verbod op de verkoop van wagens op fossiele brandstoffen (zoals benzine en diesel) ten laatste in 2028. Voorts moeten autobouwers zich richten op compacte, energie-efficiënte elektrische voertuigen. Want ook elektrische SUV's hebben door hun grotere batterijen een grotere CO2-voetafdruk dan compacte e-wagens. En de autobouwers moeten ook loskomen van de ambitie om steeds maar méér wagens te verkopen. Ze kunnen zich beter richten op andere businessmodellen (zoals deelautodiensten aanbieden), vindt Greenpeace.




44 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • danny janssens

    alle tekenen wijzen in de richting duurder autorijden en afschaffing van de bedrijfswagens maar je kan het paard wel naar het water brengen maar niet verplichten om te drinken, de Vlaming volhardt in de domheid

  • lucien luyten

    Roger de Volder rijdt iedere dag ANTW. -Brussel om te gaan werken ,maar elk uur van de dag ,reageert hij op alles ! Straffe kerel .

  • anna vandenberg

    Iemand die amper 1000 km met een wagen van 14 jaar rijdt is een klimaat zondaar. Is er al berekend welke invloed van productie tot slopen een electrische wagen heeft op het milieu. Omdat te berekenen zijn ze niet slim genoeg. De klimaatproblemen zijn het gevolg van de milieuproblemen en de linkse populisten zijn de eerste om goedkoop consumeren aan te moedigen. De cycli ijstijd en opwarming heeft altijd bestaan met of zonder auto, alleen nu sneller door de overbevolking.

  • Eric Grosemans

    Greenpeace zou beter eens de nieuwe studie van de ADAC lezen. Enkel bij gebruik van 100% groene stroom zijn EV beter Met een energiemix van groene en grijze stroom, is de CNG wagen het meest milieuvriendelijk met de laagste CO² uitstoot.

  • Marco Maerten

    Mario Tersago,het probleem met Cobalt en Litium is bekend,maar het huidige fossiele verbruik is alles bij elkaar nog destructiever(ontginning,vervuiling,transport enz). En om de haverklap een nieuwe minder vervuilende auto is ook niet ecologisch gezien de produktie van een auto al 56% van CO-2 uitstoot vertegenwoordigd in het hele leven van dezelfde auto.