Elektrische bussen De Lijn rijden 45 minuten met laadbeurt van 12 minuten

Directeur-generaal Roger Kesteloot.
BELGA Directeur-generaal Roger Kesteloot.
De Lijn legt in Brugge voor het eerst drie volledig elektrische bussen in. Ze kunnen 45 minuten rijden na een draadloze oplaadbeurt van 12 minuten. Dat gebeurt inductief, vergelijkbaar met een inductiekookplaat.

Er zijn twee grote voordelen aan de elektrische bussen. "De bussen stoten helemaal niets uit, dus ook geen schadelijke stoffen. Omdat De Lijn alleen groene stroom koopt, is er ook bij de productie van de energie geen uitstoot", licht directeur-generaal Roger Kesteloot van De Lijn toe. "Daarnaast zijn de bussen erg stil door de afwezigheid van een dieselmotor. Een zoemtoon is het enige wat je hoort." Er is plaats voor 44 reizigers per bus, van wie er 17 kunnen zitten.

Project
De elektrische bussen zijn een onderdeel van het proefproject EVTecLab van de Vlaamse overheid. Er werd 4,5 miljoen euro geïnvesteerd. De voertuigen werden gebouwd door Van Hool uit Koningshooikt (Lier), terwijl Bombardier zijn PRIMOVE-technologie voor inductief laden ter beschikking stelde. Leclanché (het vroegere Trineuron) uit Malle leverde de batterijen en nachtladers. Flanders Make, iMinds en de Vrije Universiteit Brussel (VUB) bieden de wetenschappelijke en technologische expertise en ondersteuning. Punch Powertrain uit Sint-Truiden coördineert EVTecLab.