Eerste ‘plastic-vrije’ vlucht in decennia succesvol geland

De crew van Hi Fly verwelkomt passagiers op de eerste 'single use plastic free' vlucht in decennia.
Hi Fly/rv De crew van Hi Fly verwelkomt passagiers op de eerste 'single use plastic free' vlucht in decennia.
Gisterenavond is in Lissabon de eerste ‘plastic-vrije’ vlucht ter wereld vertrokken met bestemming Natal in Brazilië. Luchtvaartmaatschappij Hi Fly wil tegen eind volgend jaar haar hele vloot ‘plasticvrij’ gemaakt hebben.

Daarmee bedoelt de maatschappij dat ze het gebruik van single use plastics, ofwel plastic voor eenmalig gebruik, volledig wil elimineren. De luchtvaart is namelijk een grootverbruiker van single use plastics: op elke vlucht krijgt vrijwel elke passagier eten en drinken aangeboden in plastic bordjes, bekertjes en verpakkingen, die na eenmalig gebruik worden weggegooid.

Aan die verspillende praktijk wil Hi Fly een einde maken. De vlucht van Lissabon naar Natal is de eerste in een reeks van vier testvluchten die geen enkel single use plastic item aan boord had. In plaats van plastic borden, bekers en bestek werd gebruik gemaakt van bamboe varianten en eten en drinken werden aangeboden in composteerbare of herbruikbare verpakkingen.

lees verder onder de tweet:

Kinderziektes

“We zullen nog wel wat kinderziektes tegenkomen in het proces om volledig zonder single use plastics te gaan opereren”, zegt Hi Fly-baas Paulo Mirpuri. “Maar deze testvluchten helpen ons alvast om de vele vervangitems die we ontwikkeld hebben te testen. We hebben er vertrouwen in dat we eventuele problemen in de komende maanden kunnen oplossen.”

Hi Fly heeft zich ten doel gesteld om tegen het einde van volgend jaar de eerste ‘plasticvrije’ luchtvaartmaatschappij ter wereld te zijn. Single use plastics zijn al verbannen uit alle kantoren van het bedrijf dat duurzaamheid hoog in het vaandel houdt. “We kunnen de impact die plasticvervuiling op ecosystemen en de menselijke gezondheid heeft niet langer negeren", zegt Mirpuri.

Ryanair, die jaarlijks het meeste passagiers vervoerd in Europa, heeft beloofd om tegen 2023 het gebruik van niet-recylceerbaar plastic uit te bannen. Ook zal de Ierse luchtvaartmaatschappij bij de boeking een vrijwillige CO2-compensatiebetaling aanbieden aan haar klanten.

Ook luchtvaartmaatschappij Air New Zealand is stap voor stap bezig met het uitbannen van single-use plastics op haar vluchten.




5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Ferdinand Engelbeen

    Op grote schaal overschakelen op natuurlijke materialen is niet zo slim: méér (schaars) waterverbruik, energieverbruik, pesticiden, landbouw oppervlak ten koste van natuur en voeding. Men "kan" het composteren, maar gebeurt dat dan ook? Plastiek afval verbranden met warmte recuperatie is veruit het meest ecologische, of gooien die low-cost maatschappijen al hun afval maar zo de rivieren in?

  • Christine Laevers

    Hier op het Franse platteland groeit er bamboe van 8 meter hoog met een diameter van 5 cm. Ooit een modetrent geweest om de koeien van het erf te houden. Alles draait om creativiteit en kijken wat er al is. Enig probleem : misschien groeit het hier te traag. Toch iets om over na te denken voor jonge ondernemers. En eigen bestek meenemen ? Ach ja, de veiligheid ...

  • Gunter Verleyen

    Joris, het verschil is, als dit houten lepeltje in de natuur terecht komt dan weet moeder aarde er wel weg mee, integenstelling met al het plastic en je verwart hier ecologie met economie, plastic is economischer omdat de industrie de gemeenschap (de belastingbetaler) laat opdraaien voor de gevolgen van het afval, inclusief de volksgezondheid

  • Joris Heyninck

    Ben zelfstandige en verkoop aan ecologisten ook textiel achtige materialen omdat ze er eco uitzien. Maar in realiteit is voor mijn sector de plastic variant ecologischer (omwille van fabricage, grondstof en vooral transport). En dan vraag ik me toch af of die lieve houten lepeltjes echt "eco zjn" of schijn-eco en dus vervuilender. Sowieso zal fabricage proces en transport stukken duurder en vuiler zijn, ... enkel bij de grondstof kan je nog vraagteken zetten... maar daar vrees ik voor.

  • Rene Dannau

    een vrijwillige CO2-compensatiebetaling dus met die betaling krijg je minder CO2 in de lucht ik vraag me af hoe deze chemie werkt.