Eén miljoen aan groene subsidies gaat naar airco in vrachtwagens

BELGA
Slechts een vierde van het subsidiebudget van 36 miljoen euro om vrachtwagens groener en veiliger te maken, werd vorig jaar aangevraagd. Daarvan ging nog een deel naar ingrepen die allerminst 'groen' zijn, schrijven De Standaard en Het Belang van Limburg maandag.

Transportbedrijven die hun nieuwe vrachtwagens veiliger en ecologischer willen maken, kunnen sinds vorig jaar een beroep doen op subsidies van de Vlaamse overheid. Tijdens het eerste jaar was de interesse voor de subsidie opvallend gering. 

De overheid kreeg 738 aanvragen, terwijl zo'n 6.000 bedrijven ervoor in aanmerking komen. Daardoor werd slechts 9 miljoen van de subsidiepot van 36 miljoen euro uitgekeerd. In de eerste jaarhelft van 2018 werden aanvragen ingediend voor een budget van maar 4,77 miljoen euro. Alle aangevraagde subsidies werden toegekend. 

Opvallend: voor de systemen voor airconditioning werd een miljoen euro vrijgemaakt. De redenering is dat airco de chauffeur een betere nachtrust bezorgt.




31 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • emiel wouters

    Chauffeurs moeten rijden niet slapen. En als ze slapen staat het contact af en dan werk de airco niet. Denk ik toch. dat er zo weinig interesse is zal dan waarschijnlijk zijn omdat de politici daar mee rondzeulen. En er al direct bijzeggen. dat zij van het gekregen geld de helft moeten hebben om hun zakken te vullen. En de eerlijke mens past hiervoor. En zo kunnen ze dat dat opstoken.

  • herman cohen

    NVA en cadeau's aan de bedrijven, de schande voorbij. Maar Jan met de pet zal het gelag wel betalen. Smakelijk in het Fornuis en vergeet uw BTW bonnetje niet.

  • Tom Faes

    Nva of de kracht van verspilling.Nooit meer nva.

  • raf peeters

    @Marc Sierens ,er bestaat een arbeidsreglement ,ook wel ARAB genoemd waar alles wordt beschreven inzake werkomstandigheden en het is de werkgever die ervoor te zorgen heeft dat de werkomstandigheden gerespecteerd worden en niet de overheid en nog minder de belastingbetaler,dat deze onrechtstreekse subsidie's ook door U worden betaald is je blijkbaar vreemd,dus even bij je werkgever voorbij desnoods met vakbond en arbeidsreglement erbij .

  • Yvan Lissens

    En dan staan ze morgen allemaal te janken dat de APU's, (auxiliary power unit), teveel lawaai maken en dat ze niet kunnen slapen. Leuk hoor, als de vrachtwagen naast jou zijn APU om de haverklap aanspringt om de airco te laten draaien, dan doe je ook de hele nacht geen oog dicht. Ook de reden waarom de meeste truckers het vermijden om 's nachts naast een "reefer", (truck met gekoelde lading), te parkeren.