Ecosystemen zo groot als het Amazonewoud kunnen binnen tiental jaar volledig instorten

REUTERS Grote ecosystemen, zelfs ter grootte van het Amazonewoud, kunnen binnen een tiental jaar plotsklaps ineenstorten.
Grote ecosystemen, zelfs ter grootte van het Amazonewoud, kunnen binnen een tiental jaar plotsklaps ineenstorten. Volgens een nieuwe studie, gepubliceerd in het vaktijdschrift Nature Communications, gebeurt dat bij de grote vegetatiezones zelfs sneller dan bij de kleinere.

Het onheilspellende rapport waarschuwt beleidsmakers voor een kantelpunt. Eenmaal dat kantelpunt overschreden wordt, stort het gehele ecosysteem in. Zoals een Jengatoren waarbij een belangrijke steentje weggehaald wordt. De beleidsmakers hebben wellicht minder tijd dan gedacht, om het hoofd te bieden aan de vele klimaat- en biodiversiteitscrises waarmee de wereld geconfronteerd wordt, zo waarschuwt de studie.

Om de relatie tussen de snelheid van zo’n ineenstorting en de grootte van het ecosysteem te onderzoeken, bestudeerden de onderzoekers 42 voorbeelden. Denk daarbij aan de woestijnvorming van landbouwgronden in Niger, de verbleking van koraalriffen in Jamaica en de Saheldroogtes.

Daarbij ontdekten ze dat grote en complexe vegetatie aanvankelijk veerkrachtiger zijn. Maar eenmaal het kantelpunt bereikt wordt, kan dat effect zomaar omkeren: hoe groter het ecosysteem, hoe harder (en sneller) het kan instorten.

15 tot 50 jaar

Op basis van de statistische analyse van het onderzoek schatten de auteurs dat een ecosysteem, zo groot als het Amazonewoud, over vijftig jaar volledig verdwenen zou kunnen zijn. De Caraïbische koraalriffen, waarvan de oppervlakte nog een stukje groter is, zouden over 15 jaar misschien volledig verwoest zijn.

“De mensheid moet zich voorbereiden op veranderingen in ecosystemen. Die zullen sneller optreden dan we eerder voorzien hadden”, besluit het onderzoek.

AP De Caraïbische koraalriffen zouden over 15 jaar misschien volledig verwoest zijn.

• Bert Flier

Snap dit soort onheilsberichten nooit zo goed. Ook al is het waar wil het nog niet zeggen dat het helpt. Het is teveel vingerwijzing en te weinig eigen verantwoordelijkheid. Daarbij vergeet men dat een ecosysteem ook sneller kan herstellen. De natuur redt zich in principe prima zonder ons. Als wij mensen beter omgaan met onze ruimte en ons verenigen in een collectieve aanpak kan dat een movement op gang brengen. En er is genoeg plek voor meer mensen, zolang we ons verspreiden.

• Karel Valgaern

Lucien Mertens, je hebt gelijk dat overbevolking een probleem is. Maar dat oplossen is natuurlijk niet zo simpel, zo leert bv de chinese regeling vroeger. En tevens moet je er rekening mee houden dat meerdere kinderen in arme gebieden net nodig is om te overleven. Het is natuurlijk gemakkelijk praten vanuit een luxe positie, en de schuld op anderen te steken.

• Paul Boutsen

Elke dag komen er dergelijke doemscenario's uit, die gretig aangegrepen worden om allerlei extra belastingen, zoals bv de lez, in te voeren waarvan het geld zeker niet gebruikt zal worden om het milieu te helpen. Net dit soort gedrag is honderd keer schadelijker dan de effectieve schade van mens. Het zet een kettingreactie op gang. De mens zelf wil wel, maar de politici misbruiken deze goedheid en slaan er geld uit...uit eigen en partijbelang.

• peter colson