Drijvende stroomcentrales oplossing tegen black-outs?

YouTube
Geen stoomschip maar een stRoomschip zou weleens de oplossing kunnen zijn tegen het risico op (kortstondige) black-outs door de toegenemen vraag naar elektriciteit. Net als in België kampt ook Libanon met stroomblack-outs of de vrees daarvoor. Een Turkse firma ontwierp drijvende krachtcentrales die stroom opwekken. De stroom wordt vanuit de haven naar het vasteland gestuurd. Voor de structurele problemen kan het stroomschip 'Fatmagül Sultan' geen oplossing bieden, maar het kan soelaas brengen op korte termijn (zie onderstaande video).

Een tekort aan stroom is vaak niet snel oplosbaar. Nieuwe centrales bouwen kost uiteraard tijd. Waar de stroomvoorziening niet toereikend is, behelpen de burgers zich vaak met generatoren. En eigenlijk is het stroomschip 'Fatmagül Sultan' niet meer dan een gigantische drijvende generator, een krachtcentrale op zee. Het Turkse schip heeft een volwaardige thermische krachtcentrale aan boord en kan in een haven voor anker gaan en stroom produceren.

Dagelijks twee uur extra stroom
Sinds het begin van deze maand doet de 'Fatmagül Sultan' voor de kust van Libanon niets anders dan extra stroom leveren voor het door black-outs geteisterde Beiroet, de Libanese hoofdstad. Het 135 meter lange en 42 meter stroomschip verbrandt ruwe olie en produceert zo 188 Megawatt betrouwbare energie. Het levert Beiroet dagelijks twee uur extra stroom op. In juni stoomt een tweede stroomschip op naar Libanon om nog eens 82 bijkomende Megawatt te ontwikkelen.

370 miljoen dollar
Op papier oogt dit allemaal mooi, maar op lange termijn is het systeem helaas geen oplossing. "De stroomschepen kunnen onze strucutele stroomproblemen niet oplossen, maar ons wel uit de nood helpen. We kopen er drie jaar tijd mee om twee nieuwe energiecentrales te bouwen", zegt de Libanese Minister van Energie Gebran Bassil aan de Daily Star. In ruil betaalt Libanon 370 miljoen dollar (zo'n 283 miljoen euro) voor de extra stroom aan het Turkse energieconcern Karadeniz, de eigenaar en exploitant van de 'Fatmagül Sultan'.

Nog kandidaten
Karadeniz beschikt over een vloot van zeven stroomschepen, die ook in Irak (en eerder al in Pakistan) ingezet worden. Libië en andere Afrikaanse landen met stroomproblemen staan op de lijst van mogelijke klanten. Daarom is het concern volop vijf nieuwe schepen aan het bouwen. De mobiliteit en de snelle ontwikkeling zijn de evidente voordelen van het systeem. Misschien moet onze Staatssecretaris van Energie Melchior Wathelet ook maar overwegen om zo'n stroomschip naar de Belgische kust te laten varen, mochten de problemen met onze kerncentrales aanhouden.