Brussels Airlines is een van meest vervuilende vliegmaatschappijen ter wereld

BELGA
Uit een nieuwe ranking van de Duitse milieuwaakhond Atmosfair blijkt dat Brussels Airlines bij de meest milieuvervuilende luchtvaartmaatschappijen ter wereld behoort. Volgens de ngo benut de maatschappij haar toestellen niet efficiënt genoeg, waardoor de CO2-uitstoot oploopt, staat maandag in De Standaard en Het Nieuwsblad.

De vliegtuigen van de Britse luchtvaartmaatschappij TUI Airways zijn het meest milieu-efficiënt, voor zover een vliegtuig dat überhaupt kan zijn. Brussels Airlines bengelt volgens de Atmosfair Airline Index (AAI) ergens onderaan het lijstje, op plaats 84 van de 125.

Atmosfair stelde de milieuranking op voor alle luchtvaartmaatschappijen ter wereld en heeft die afgelopen weekend gepresenteerd op de VN-klimaatconferentie in Katowice. De Duitse ngo vergelijkt de CO2-uitstoot van de vluchten met het laadvermogen van het vliegtuig, en hoe efficiënt de laad- en passagiersruimte wordt gebruikt. De efficiëntiepunten die op die manier worden toegekend – in drie categorieën: lange afstand, middellang en kort – bepalen op welke plaats een maatschappij staat in de lijst.

Het Braziliaanse Latam Brasil en China West Air bekleden respectievelijk de tweede en derde plaats in de lijst. Lagekostenmaatschappijen zoals Ryanair scoren door de band genomen goed omdat zij er meester in zijn om de ruimte in het vliegtuig tot de laatste centimeter te benutten, zowel in het laadruim als in het passagierscompartiment.




37 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • René Lippeveld

    Gemakkelijk gezegd, maar Brussels Airlines is geen grote maatschappij, onderhoudt zijn vliegtuigen naar behoren en ze storten tenminste niet neer.

  • Freddy De Vos

    Voila! Weg met al die vliegers en u Co2 doelstellingen zijn bereikt!

  • Fons Casteels

    Men moet de vervuiling niet meten volgens "gemiddeld per vliegtuig", maar volgens "totale uitstoot". Of gaan ze ook beweren dat iemand die 500 km per jaar rijdt met een oude diesel, meer vervuilt dan iemand die 25.000 km per jaar rijdt met een nieuwe diesel?

  • Gerry Cle

    Laat vliegtuigpassagiers de effectieve prijs van hun vlucht betalen en het aantal vluchten zal drastisch dalen.

  • Els Pauwels

    dat heeft niets met milieubewust te maken, maar alles met koste efficiënt werken straks zijn ze weer failliet en weten ze weer niet hoe het komt