Amazon vernietigt teruggestuurde producten

Amazon vernietigt op grote schaal zo goed als nieuwe producten
REUTERS Amazon vernietigt op grote schaal zo goed als nieuwe producten
Internetverkoper Amazon vernietigt in Duitsland op grote schaal teruggestuurde producten. Dat blijkt uit onderzoek van het Duitse programma Frontal21 en magazine WirtschaftsWoche, die zich onder meer baseren op interne productlijsten, foto's en verklaringen van medewerkers.

Het internetbedrijf dankt volgens bronnen onder meer producten af die nog bruikbaar zijn. Het gaat bijvoorbeeld om afwasmachines, matrassen, koelkasten en mobiele telefoons. Een medewerkster verklaarde op dagelijkse basis voor tienduizenden euro's aan producten te hebben vernietigd.

De Duitse staatssecretaris Jochen Flasbarth (Milieu) spreekt over een 'groot schandaal' en heeft het bedrijf om opheldering gevraagd. "Ik ben ervan overtuigd dat veel consumenten geschokt zijn door dergelijk gedrag en het niet zullen accepteren", sprak Flasbarth. "Dit past gewoon niet in deze tijd."

Het gaat bijvoorbeeld om afwasmachines, matrassen, koelkasten en mobiele telefoons.
REUTERS Het gaat bijvoorbeeld om afwasmachines, matrassen, koelkasten en mobiele telefoons.

Amazon ontkent niet

Amazon ontkent overigens niet dat producten worden vernietigd. Het bedrijf zegt zich in te zetten om processen te verbeteren, zodat zo weinig mogelijk producten hoeven te worden afgedankt. Ook doneert Amazon goederen en werkt het bedrijf samen met opkopers van de restanten. 

Klaus Töpfer, de voormalige Duitse minister van Milieu, noemt de handelwijze van Amazon 'onverantwoordelijk'. Ook milieuorganisatie Greenpeace spreekt er schande van en vraagt om maatregelen. "We hebben een verbod op het vernietigen van nieuwe en nog te gebruiken goederen nodig."




17 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Christine Laevers

    Te veel producten zijn bij defect wegwerpproducten en erg slecht gemaakt ... een gat in de markt zou ik zeggen : mensen willen terug een product dat het jaren uithoudt. Zoals het vroeger was. Sommige mensen in Frankrijk hebben die vraag opgevangen: arisanaal, niet erg goedkoop, maar het is wel voor uw leven.

  • hugo van de velde

    Ja dat is logisch he als iets uit de doos is gehaald en bekeuzeld is wil niemand dat nadien nog kopên. Daarom koop ik steeds in de winkel, nooit per post.

  • Geert Heylen

    Als Europa hun wetten aanpassen en het terugsturen verplicht betalend maken.....zullen de consumenten geen misbruik meer maken en twee keer nadenken over hun bestelling en of maatvoering (2 a 3 maten bestellen,één houden de rest “gratis” terug sturen....) Maar ja,Rome.....

  • Eric Vanovermeire

    Herstellen kost nu eenmaal meer dan vervangen, wat is daar nieuws aan ?

  • Marius Merchiers

    @Tom Stills De kwalijke gevolgen voor het milieu zijn uw zaak niet? Dat moet iedereens zaak zijn. En ik dachten zat Amazon teruggestuurde producten verkopen in warehouse sales?