'Plastic-etend' enzym bij toeval ontdekt: sneller dan eender welke bacterie

EPA Plasticvervuiling, hier op het Indonesische eiland Bali, is een van de grote ecologische uitdagingen.
Britse en Amerikaanse wetenschappers hebben een nieuw enzym ontdekt dat sommige van de meest vervuilende soorten plastic kan verslinden. Dat blijkt uit een rapport dat verspreid werd door de universiteit van Portsmouth.

De ontdekking wordt door de wetenschappers aangeprezen als een mogelijke manier om in de toekomst het plastic te recycleren dat anders honderden jaren nodig heeft om af te breken.

De onderzoekers van de universiteit en de Amerikaanse instelling National Renewable Energy Laboratory (NREL) kwamen slechts per toeval bij het nieuwe enzym uit. De wetenschappers onderzochten namelijk de structuur van een natuurlijk enzym dat pet (polyethyleentereftalaat) oplost. Daarbij pasten ze ook het enzym aan, om te zien hoe het zich zou ontwikkelen.

Industriële toepassingen

Op die manier ontdekten ze onbedoeld een nieuw enzym dat pet, het plastic dat onder meer gebruikt wordt voor softdrinks, sneller kan afbreken dan om het even welke bacterie.

Het is nu de bedoeling om het enzym nog verder te verbeteren, zodat het op industriële schaal kan worden gebruikt om plastic te verwerken. "Deze onverwachte ontdekking geeft aan dat er nog ruimte is voor een verdere verbetering van deze enzymen", zegt professor John McGeehan van de universiteit van Portsmouth.

• evelyne dewulf

aa, eindelijk positief nieuws!

• mieke jansens

is het nu zo moeilijk om je eigen vuiligheid op te ruimen ..? heb ondertussen wel een afkeer van mensen

• Jan hertogs

symtoon bestrijding...

• Harry Van Impe

Het breekt het plastic af zeggen ze, ok maar in wat?

• Tim Claes

En wat zijn de "neveneffecten"?