"Klimaatverandering beïnvloedt momenteel al 80 procent van ecologische processen"

Forellen verhuizen steeds meer stroomopwaarts.
Thinkstock Forellen verhuizen steeds meer stroomopwaarts.
De klimaatverandering beïnvloedt momenteel wereldwijd al 80 procent van de ecologische processen. Dat blijkt uit een studie waaraan onderzoeksinstellingen van over de hele wereld meewerkten. Onder hen ook Luc De Meester van de afdeling Ecologie, Evolutie en Biodiversiteitsbehoud van de KU Leuven. De resultaten werden zopas gepubliceerd in het vakblad Science.

De opwarming van de aarde bleef sinds de industriële revolutie tot dusver beperkt tot 1°C. En toch beïnvloedt de klimaatverandering momenteel zo goed als alle ecologische processen, zowel in de zee als op het land en in zoetwaterecosystemen. "Ziekten en pestsoorten verschuiven hun leefgebied, individuen van veel diersoorten worden kleiner, de levenscyclus van veel dieren versnelt, de biomassa-productie van ecosystemen wijzigt...", aldus De Meester.

Door de temperatuurstijging verlopen chemische processen sneller, waardoor planten en koudbloedige dieren meer voedsel en zuurstof nodig hebben om in leven te blijven. Vooral dieren die in het water leven, vertonen hierdoor de tendens kleiner te blijven. Heel wat organismen verschuiven op grote schaal hun leefgebied. Forellen bijvoorbeeld verhuizen steeds meer stroomopwaarts. De klimaatopwarming werkt ook de verspreiding van pestsoorten zoals kastanjemineermot in de hand. Ook de mens wordt steeds vaker geconfronteerd met de gevolgen door wijzigende visserijgronden, hout- en voedselproductie...

De Meester waarschuwt ervoor om naast het indijken van de klimaatopwarming ook de gevolgen voor de biodiversiteit voldoende aandacht te geven. "Er is dringend nood aan een eendrachtige actie voor het beschermen van de diversiteit aan genen, soorten en ecosystemen. Dit wordt een zeer belangrijke uitdaging als we de gevolgen van de klimaatverandering voor onszelf als mens en voor onze planeet min of meer onder controle willen houden", aldus de Leuvense hoogleraar.