"Deelnemers CurieuzeNeuzen bezitten meer auto's dan gemiddeld"

Het grootschalige burgeronderzoek 'CurieuzeNeuzen' liet vrijwilligers op 20.000 plekken in Vlaanderen de luchtkwaliteit meten, zoals hier in Dilbeek.
BELGA Het grootschalige burgeronderzoek 'CurieuzeNeuzen' liet vrijwilligers op 20.000 plekken in Vlaanderen de luchtkwaliteit meten, zoals hier in Dilbeek.
De deelnemers aan CurieuzeNeuzen, het grootschalige burgeronderzoek naar de luchtkwaliteit in Vlaanderen, bezitten meer auto’s dan de gemiddelde Vlaming en zijn zo zelf deel van het probleem dat ze in kaart willen brengen, zo meldt De Standaard.

De Hiva-onderzoeksgroep van de KU Leuven stelde een bevraging op die door 28.588 mensen werd ingevuld. De respondenten kwamen uit de groep van 52.000 Vlamingen die aangaven mee te willen doen aan CurieuzeNeuzen. Uit de Hiva-resultaten blijkt dat ze een brede, diverse groep vormen, en zeker dus niet alleen groene activisten zijn. In vergelijking met het Vlaamse gemiddelde zijn de CurieuzeNeuzen hoger opgeleid, zijn ze goed geïnformeerd en behoren ze niet meer dan de doorsnee-Vlaming tot een sociaal-politieke vereniging. 

Voor velen was CurieuzeNeuzen het eerste burgeronderzoek waar ze hun medewerking aan verleenden. De burgeronderzoekers gaven aan deel te nemen omdat ze relatief berzorgd zijn over klimaat-, milieu- en mobiliteitsproblemen, zegt hoofdonderzoeker Huib Huyse aan de krant.

Tolheffing

Opmerkelijk is dat de CurieuzeNeuzen meer auto’s dan de gemiddelde Vlaming bezitten. Ruim de helft van de deelnemende gezinnen heeft er twee of meer. Ze zijn daardoor deel van het probleem dat ze in kaart willen brengen. Het woon-werkverkeer wordt overwegend per auto afgelegd,  én ironisch: 59 procent ging de meetdoos met de wagen ophalen. Toch is de groep bereid mee te denken over auto-alternatieven. In vergelijking met het Vlaamse gemiddelde zijn ze vaker bereid te fietsen of het openbare vervoer te nemen. Een kleine helft van de burgeronderzoekers is voorstander van tolheffing in de steden. 44% van de deelnemers is te vinden voor een verbod op de verkoop van diesel- of benzinewagens. 

Taksen

Maar onderstreept Huyse, positieve maatregelen zoals het stimuleren van thuiswerk of het optrekken van de subsidies voor elektrische wagens kunnen op veel meer bijval rekenen dan taksen en verboden.

1 op 5

CurieuzeNeuzen bracht afgelopen weekend in kaart dat één op de vijf Vlamingen op een plek woont waar het verkeer zo hard vervuilt dat er gezondheidsrisico’s zijn. Het slechtste resultaat werd opgemeten langs de Grote Baan in Houthalen-Helchteren, een weg die dagelijks 50.000 voertuigen slikt. 




25 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Els Pauwels

    Ik heb 4 auto s maar kan maar met een auto tegelijk rijden. Alsof het ertoe doet hoeveel auto s iemand heeft.

  • Joachim Albert

    Omdat het meestal begoede mensen zijn die bovendien ook vaak vliegtuig nemen, meer consumeren en dus grotere klimaatvoetafdruk hebben dan mensen die sociaal lagere klasse zijn denken vaak dat ze beter zijn, ngo steunen, bakfiets van 1000€ kopen, geen massatoerisme maar nog ongerepte gebieden bezoeken en hiermee stoefen ik ken dit soort mensen opgelet voor mij niet beter of slechter dan iemand anders, alleen denken zij dat wel van hun eigen triest

  • Gino Denil

    Los van het broeikaseffect is de ongezonde uitstoot voor de mens stikstofoxide. En de uitstoot van een dieselwagen voor stikstofoxide is veel hoger dan voor een benzinewagen. En in tegenstelling met benzinewagens neemt die nagenoeg niet af bij modernere diesels. Een Euro 6 diesel stoot bijna evenveel stikstofoxide uit als een Euro 1 diesel. Wat ook vragen doet rijzen bij de zin van het LEZ plan in Antwerpen.

  • Bob(Robert) Bruyland

    Een motor meer vervuilend,ik denk het niet,een motor : staat nooit stil in de files,er zijn minder met oude technologie,is veel lichter,heeft de laatste moderne technologie,

  • Erika Braken

    In heel veel vacatures eisen ze auto (eigen vervoer) de meeste mensen rijden met de auto. Ze moeten echt meer lijn bussen of bedrijfsbussen inzetten naar bv de haven.