"Coronacrisis op lange termijn nefast voor klimaat"

Dronebeeld van een verkeersloos Parijs tijdens de Franse lockdown.
AP Dronebeeld van een verkeersloos Parijs tijdens de Franse lockdown.
De uitbraak van het nieuwe coronavirus lijkt op korte termijn een zegen voor het klimaat, want transport en industriële activiteit staan in veel landen in de wereld op een laag pitje. Maar op lange termijn dreigt de impact nefast te worden. Dat zegt François Gemenne van de faculteit politieke wetenschappen aan de universiteit van Luik. 
Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

Hij wijst op het feit dat heel wat landen na de huidige crisis zullen kiezen voor herstelplannen, waarbij ze vervuilende activiteiten zoals de fossiele industrie of de luchtvaart net gaan steunen in plaats van afbouwen. 

"We riskeren net het omgekeerde te doen", waarschuwt François Gemenne. "Veel regeringen zouden wel eens van de situatie kunnen profiteren om een aantal maatregelen in de strijd tegen de klimaatopwarming terug te draaien, in naam van het economisch herstel", aldus de onderzoeker. Hij wijst erop dat Tsjechië en Polen al gevraagd hebben om de 'Green New Deal' te verlaten. China op zijn beurt denkt eraan om een honderdtal kolencentrales te bouwen om de economie te stimuleren.

Gemenne vreest ook dat de huidige 'lockdown'-maatregelen de indruk doen wekken dat de strijd tegen de klimaatopwarming een complete stilstand van de economie vergt. "Door te zeggen dat men iets gelijkaardigs moet doen voor het klimaat, riskeert men een massale weerstand op te roepen". De wetenschapper wijst erop dat de klimaatverandering geen crisis is, maar een onomkeerbare transformatie. "Er is geen terugkeer naar het normale, geen vaccin. Er zijn structurele maatregelen nodig, geen conjuncturele".

Bekijk ook: Luchtkwaliteit drastisch verbeterd door lockdown-maatregelen

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.



48 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Marco Maerten

    Danny,ik raad u aan om u wat meer te verdiepen in klimaatwetenschappen en dan zal je ook het onderscheid kunnen maken tussen onnatuurlijke oorzaken en natuurlijke. Je moet het natuurlijk WILLEN zien.In de huidige natuurlijke cyclus zaten we normaal in een kleine ijstijd.Deze cyclus is doorbroken door de mens..maar ontkenning is makkelijker dan aanvaarding..zo blijkt.

  • Danny Vernimmen

    Er zal altijd moeten gewerkt worden voor alles betaalbaar te houden . Maar daar hebben ze in Wallonië nog nooit van gehoord . En klimaatverandering is iets dat altijd al heeft bestaan

  • Edmond Dillien

    Als ze iets deden aan het dagelijks leveren van sommige dingen dan zou er al veel veranderen en daar bedoel ik niet de postpakketten maar dingen zoals bvb. een Italiaanse designstoel, er zijn invoerders die 2X per week een levering kunnen bekomen, er worden geen plaatselijke stocks meer aangelegd en alle verkochte dingen in de winkels zitten ergens in een vrachtwagen op dringend leveringstransport vanuit het constructieland tegenwoordig.

  • jan Bruyndonckx Jan

    Jan Rodrigus, dat was mijn idee ook al. Gelukkig dat ze (nog) niet aan het daten zijn.

  • Geert Landsman

    Als ik op de milieu-kaarten kijk dan blijkt alles schoon te zijn behalve de LEZ's. Dit wil ik graag eens uitgelegd zien door de politiekers. Waarom moeten wij betalen voor iets dat we als verkeer NIET veroorzaken.