“CO2-uitstoot zou stijgen met huidige Belgische klimaatmaatregelen”

Haven van Antwerpen
Belga Haven van Antwerpen
Met de klimaatmaatregelen die België tot nu toe heeft genomen, zou de uitstoot van broeikasgassen tegen 2035 niet dalen maar stijgen. Dat bericht De Standaard vandaag.

De opvallende cijfers komen van de overheden zelf. Het rapport van de Belgische klimaatadministraties bevat de verwachtingen van ons land op het vlak van de uitstoot van broeikasgassen voor de periode 2016-2035. Europa verplicht de lidstaten daar jaarlijks verslag over uit te brengen.

Volgens de recentste prognoses die De Standaard kon inkijken, heeft België nog een zeer lange weg te gaan. Met de maatregelen die tot nog toe zijn genomen, zal de uitstoot tussen 2016 en 2035 niet dalen maar stijgen, van 115,8 miljoen ton CO 2-equivalent naar 124,2 miljoen ton, een stijging met acht procent.

Vorig jaar hebben de verschillende regeringen elk wel een klimaat- en energieplan opgesteld met daarin bijkomende inspanningen. Die plannen, die nu ter beoordeling bij de Europese Commissie liggen, draaien de trend om. De uitstoot van broeikasgassen zou daardoor tegen 2035 dalen naar 96,5 miljoen ton. Dat is 17 procent minder dan in 2016, maar het is nog altijd een erg hoog cijfer.

Vlaams Parlementslid Hermes Sanctorum (ex-Groen) dringt aan op meer ambitie.




37 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Rene Dannau

    men rijd nu niet meer door de stad recht naar je bestemming maar je schuift aan in de file rond de stad dank zij de knippen en iedereen op benzine, gemiddeld verbruik benzine 7L per 100 Km en een diesel 5 L per 100Km 2L verschil nu waar steek je de afvalstoffen voor die 2 L extra brandstof, de groenen steken hun rooie kop in het zand en steken de extra accijnzen in hun zak.

  • Gaston FOUBERT

    De auto's op benzine die een paar liter per 100 km meer verbruiken dan de diesel zullun inderdaad mee voor de verhoging zorgen.

  • Stefanie van Dijk

    En dan gaan we ook nog massaal onze zonnepanelen afkoppelen zo snel de GSC's verlopen en de meter niet meer terug telt, want alles wat de gewone man probeert bij te dragen wordt afgestraft! Minder verbruik = stijging prijzen, groen kosten je meer dan gewoon grijs blijven doen en taxen voor consumptie zijn zo hoog dat je er een uitje buurland kan doen en nog voordeliger uit kan zijn. We weten allemaal wat er moet gebeuren, maar ipv de vervuiler betaald is het de groen doener betaald (dubbel)

  • FRANK WILLEMS

    Ja ja maar belgie is wel het een transit land dat zwaar belast wordt met vrachtwagen transport , onze eco cijfers zullen altijd slecht zijn

  • Jan De Bisschop

    Wetende dat de verhoogde CO² uitstoot nauwelijks invloed heeft op klimaatpatroon, wat uit recente en degelijke gefundeerde wetenschappelijke studies blijkt, blijft de open vraag: Welke commerciële en politieke belangengroepen hebben er belang bij het doorgaan van de hype? Voor alle duidelijkheid, we moeten dringend zuiniger gaan omspringen met grondstoffen, drinkwater en voeding. We zijn nu eenmaal met velen op de wereld. STOP de leugens nopens CO² uitstoot.