Wetenschappers ontdekken 72 nieuwe mutaties die kunnen leiden tot borstkanker

Thinkstock
Wetenschappers van 300 instituten hebben een belangrijke ontdekking gedaan over de genetische oorzaken van borstkanker. Ze hebben samen 72 nieuwe mutaties ontdekt die tot de ontwikkeling van kanker kunnen leiden. De onderzoekers beschrijven hun bevindingen in twee studies die vandaag gepubliceerd zijn in de vakbladen Nature en Nature Genetics.

65 van de nieuw geïdentificeerde genetische varianten blijken algemeen voor te komen bij vrouwen met borstkanker. De zeven overige mutaties leiden tot een bepaald type borstkanker, dat niet reageert op hormoontherapieën. Samen met de genetische varianten die al bekend waren, komt het totale aantal zo op bijna 180.

Het internationale team van 550 onderzoekers uit alle continenten gebruikte bloedstalen van bijna 300.000 vrouwen, waarvan de helft aan borstkanker leed. Ze gebruikten het DNA van die stalen om te zoeken naar genetische mutaties.

Volgens de auteurs verhogen de nieuw ontdekte mutaties het risico op borstkanker maar lichtjes - zo'n 5 tot 10 procent. Individueel hebben ze een kleiner effect dan de eerder bekende mutaties BRCA1 en BRCA2. Maar omdat ze veelvuldiger voorkomen in het genoom, is hun totale effect groter.

KU Leuven

Ook een team van de KU Leuven nam deel aan het onderzoek. Professor Diether Lambrechts, hoofd van het Laboratorium voor Translationele Genetica, berekende dat een op de honderd Belgische vrouwen een verhoogd risico op borstkanker zou hebben. "Zij hebben zodanig veel mutaties dat het risico bij hen een op de drie bedraagt", zegt hij aan de VRT. "Bij andere vrouwen is dat een op de negen."

Hij hoopt dat de studie bijdraagt tot een betere screening. Nu gebeurt dat om de twee jaar bij vrouwen tussen 50 en 70. "Die één procent vrouwen met een verhoogd risico zouden we vroeger en regelmatiger kunnen screenen", zegt hij.